Publikationen
Tommy Kubica, Tenshi Hara, Iris Braun, Felix Kapp, Alexander Schill (2017, September). Geführte Auswahl von IT-basierten Lehr/Lern-Werkzeugen. Paper auf der 15. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI 2017), 2017, Chemnitz, Germany.
Tenshi Hara, Kaijun Chen, Iris Braun, Felix Kapp (2017, April). Graphicuss — Proposing a Graphical Discussion System. Poster at the 9th International Conference on Computer Supported Education (CSEdu 2017), 2017, Porto, Portugal.
Iris Braun, Felix Kapp, Tenshi Hara, Frank Siegert (2016, September). SMART Lecture - Die technologiegestützte Neuausrichtung der Vorlesung hin zu einer interaktiven Lernumgebung für selbstreguliertes Lernen. Vortrag auf der 46. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (Informatik 2016), 2016, Klagenfurt, Austria.
Felix Kapp, Iris Braun, Tenshi Hara (April, 2016). Evaluating Lectures through the Use of Mobile Devices — Auditorium Mobile Classroom Service (AMCS) as a Means to bring Evaluation to the next Level. Paper at the 8th International Conference on Computer Supported Education (CSEdu 2016), 2016, Rome, Italy.
Tenshi Hara, Iris Braun, Felix Kapp, Alexander Schill (2016, March). Toward a Second Screen Peer Discussion Derivative. Paper at the 6th IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC 2016), 2016, Princeton, NJ, USA.
Pia Spangenberger, Iken Draeger, Felix Kapp, Linda Kruse, Susanne Narciss, Martin Hartmann (2016). Technische Ausbildungsberufe im Bereich Erneuerbare Energien. Analyse von Stellenanzeigen zur Identifizierung relevanter technischer Arbeitsfelder, Ausbildungsberufe und Qualifikationsanforderungen aus Unternehmenssicht. Wissenschaftsladen Bonn e.V. (Hrsg.). Bonn.
Iken Draeger, Pia Spangenberger, Felix Kapp, Martin Hartmann (2015). Serena – Computerspiel für Mädchen zu technischen Berufen in den Erneuerbaren Energien. In: Dreher, Ralph et al. (Hrsg.). Wandel der technischen Berufsbildung. Ansätze und Zukunftsperspektiven. Reihe Berufsbildung, Arbeit und Innovation – Band 41. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag. S. 175-194.
Tenshi Hara, Felix Kapp, Iris Braun, Alexander Schill (2015, May). Comparing Tool-supported Lecture Readings and Exercise Tutorials in classic University Settings. Paper at the 7th International Conference on Computer Supported Education (CSEdu 2015), 2015, Lisbon, Portugal.
Kapp, F., Proske, A., Narciss, S., & Körndle, H. (2015). Distributing vs. blocking learning questions in a web-based learning environment. Journal of Educational Computing Research 51 (4), 397 -416.
Kapp, F., Kühl, T.,& Körndle, H. (2014, September). Investigating the interplay of SRL-processes and learning questions in a web-based learning environment. Paper at the EARLI SIG 14 Conference, Istanbul, Turkey.
Kapp, F., Braun, I., Narciss, S., & Körndle, H. (2014, September). Aktive Beteiligung Studierender in der Vorlesung durch den Einsatz mobiler Endgeräte mit Hilfe des Auditorium Mobile Classroom Service (AMCS). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bochum.
Kapp F., Braun I., Körndle H., & Schill A. (2014). Metacognitive Support in University Lectures Provided via Mobile Devices - How to Help Students to Regulate Their Learning
Process during a 90-minute Class. In Proceedings of the 6th International Conference on Computer Supported Education, (194-199). DOI: 10.5220/0004936901940199
Kapp, F., & Proske, A. (2013). Lernaufgaben in der universitären Lehre - Seminarbegleitend, in der Vorlesung oder webbasiert auf Lernplattformen. In B. Berendt, B. Szcyrba, P. Tremp, H.-P. Voss, & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre. Lehren und Lernen effizient gestalten, C 2.26, S.1-26. Berlin: Raabe Fachverlag für Wissenschaftsinformation.
Kapp, F., & Körndle, H. (2013, August). CouchCampus – a tool to assess web-based learning in experimental settings. ICT Demonstration at the 15th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
Kapp, F., Braun, I. & Körndle, H. (2013). Metakognitive Unterstützung durch Smartphones in der Lehre - wie man Studierende in der Vorlesung unterstützen kann. In C. Bremer & D. Krömker (Hrsg.), E-Learning zwischen Vision und Alltag, (S. 290-295). Münster: Waxmann.
Proske, A. & Kapp, F. (2013). Fostering topic knowledge: Essential for academic writing. Reading and Writing. doi: 10.1007/s11145-012-9421-4.
Kapp, F., Narciss, S., Proske, A., & Körndle, H. (2012, September). Impact of interactive learning questions on SRL with a web-based learning environment. Paper at the EARLI SIG 14 Conference, Milano, Italy.
Kapp, F., Kühl, T., Damnik, G., & Körndle, H. (2012, September). How to distribute learning questions within web-based learning? Massed vs. single presentation of learning questions. Poster at the EARLI SIG 6&7 Conference. Bari, Italy.
Kühl, T., Eitel, A., Damnik, G., Kapp, F., Proske, A., & Scheiter, K. (2012, September). Die Rolle von disfluent gesprochenem Text beim Lernen mit Multimedia. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bielefeld.
Kapp, F., & Körndle, H. (2012, July). Effects of learning questions in a Computer-Based Learning Environment. Paper at the junior researchers of the EARLI conference – JURE 2012, Regensburg, Germany.
Knaut, M., Kapp, F., & Körndle, H. (2012, July). Effects of learning questions in an online study. Paper at the junior researchers of the EARLI conference – JURE 2012, Regensburg, Germany.
Kapp, F. (2012, Mai). Wissenserwerb und -transfer: Erhebung mit Mind-Maps. Workshop auf dem 2. Fachgespräch Evaluation der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung, Dresden, Deutschland.
Kapp, F. & Proske, A. (2011, Sept.). Interaktive Lernaufgaben als Unterstützung für den Aufbau eines mentalen Modells beim wissenschaftlichen Schreiben. Paper auf der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs in Erfurt.
Kapp, F. & Körndle, H. (2011). Was lerne ich aus einer Lernaufgabe? a) gar nichts, b) Faktenwissen, c) etwas über meine Lernstrategien, d) Antwort b und c sind richtig. In T. Köhler & J. Neumann (Hrsg.), Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre (S. 178-187). Münster: Waxmann.
Kapp, F., Narciss, S., Körndle, H., & Proske, A. (2011, September). Interactive learning tasks – useful learning tools or senseless time wasting? . Poster at the 14th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, UK.
Kapp, F., Narciss, S., Körndle, H., & Proske, A (2011). Interaktive Lernaufgaben als Erfolgsfaktor für E-Learning. Zeitschrift für E-Learning, 6 (1), S.21-32.
Kapp, F., Narciss, S., & Körndle, H. (2010, August). The use of interactive learning tasks in a computer-based self-regulated learning environment. Poster at the EARLI SIG 6&7 Conference, Ulm, Germany.
Kapp, F., Narciss, S., & Körndle, H. (2010, July). Who needs structure? – Structured presentation of content and its effect on SRL in a CBLE. Paper at the junior researchers of the EARLI conference – JURE 2010, Frankfurt/Main, Germany.
Kapp, F., Körndle, H., Narciss, S., & Proske, A. (2009). Supporting self-regulated learning of scientific concepts through interactive learning tasks – product and process findings. Paper presented at the 13th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Kapp, F. (2009). Who needs structure? - Eine Untersuchung zur Unterstützung des Selbstregulierten Lernens durch die Strukturierung des Lerninhaltes. Diplomarbeit. TU Dresden.
Albert, D., Kapp, F., & Voss, F. (2008). Psychologische Aspekte von E – Learning Readiness: Beitrag des Arbeitsbereichs Allgemeine Psychologie, Institut für Psychologie, Universität Graz zu einer D-ELAN Checkliste. Unpublished manuscript, 15 pages.