Articles and Essays
Selected publications of the employees of the ZLSB:
139 Entries
2025
-
Multilingual Education for Sustainable Futures: Learning from an International Teacher Development Project , 23 Mar 2025, Multilingualism and Language Transition: Innovations and Possibilities. . NORRAG, Vol. 11. p. 98-101, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
2024
-
Akademische Professionalisierung beim Seiteneinstieg in Sachsen , Nov 2024, Weißbuch Lehrkräftefortbildung: Impulse und Szenarien für gute Praxis. Daschner, P. & Schoof-Wetzig, D. (eds.). 1 ed., Weinheim Basel: Beltz Juventa, Vol. 1. p. 126 -134, 9 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Education for sustainable development, philosophy and ethics in university teacher education: a perspective from TU Dresden , Nov 2024, Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik. Moll, B. & Tiedemann, M. (eds.). Bamberg, Vol. 4. p. 89-96Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Other chapter contribution
-
Vorwissen und Lernvoraussetzungen von Seiteneinsteiger:innen und Lehramtsstudierenden: Befunde aus der berufsbegleitenden Qualifizierung von Lehrkräften in Sachsen , 14 Oct 2024, In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. 27 (2024), 6, p. 1519-1544, 26 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Vom Schätzen zum Schützen: Umweltbewusstsein im Spiegel menschlicher Entwicklung , 1 Oct 2024, In: Pastoraltheologie : Monatsschrift für Wissenschaft und Praxis in Kirche und Gesellschaft. 113, 10, p. 468-480, 12 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Seiteneinstieg ? – (K)eine Notlösung!: Einblicke in die alternative Lehrkräftebildung der TU Dresden , 9 Sep 2024, In: Lernende Schule : für die Praxis pädagogischer Schulentwicklung. 107, 24, p. 27-30, 4 p.Research output: Contribution to journal > Review article
-
BQL.Digital: Unterstützung für digitales Lehren und Lernen in der berufsbegleitenden Qualifizierung von Lehrkräften , 13 Jun 2024, Tagungsband 21. Workshop on E-Learning WEL 23. Thor, A., Eulitz, M., Hornoff, K., Staudte, C. & Stolze, F. S. (eds.).p. 120 - 131Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Domänenspezifische Qualitätssicherung im gewerblich-technischen Lehramt , 1 Apr 2024, Dekarbonisierung, Digitalisierung, Demographie: Gestaltungsanspruch für gewerblich-technische Facharbeit und Bildung. Grimm, A., Herkner, V., Karges, T. & Schlausch, R. (eds.). Flensburg: Peter Lang, p. 507-518, 12 p.Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Äquivalent aber ganz anders?: Die Qualifizierung von Seiteneinsteiger:innen in Deutschland , 5 Feb 2024, Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrer*innenfortbildung - Wege der Professionalisierung.: Tagung an der Pädagogischen Hochschule Vorarlberg. Pichler, S., A. Frey, Holzäpfel, L., Lipowsky, F. & Rincke, K. (eds.).p. 92-95, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Pushing crisis response towards sustainable transformation?: Reflections from a case analysis of crisis-framed policy actions on teacher education in three European settings , 12 Jan 2024, In: European journal of teacher education : EJTE. 46, 5, p. 803–820Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Das Medienlabor am ZLSB - ein explorativer Raum zur Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen in der Lehrkräftebildung , 2024, Workshop on e-Learning 2024. Längrich, M., Heidig, S. & Schuster, E. (eds.).p. 75-84Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Digitalisierungsbezogene Lehr-Lern-Szenarien: Innovationen durch multiprofessionelle Zusammenarbeit , 2024, GeNeMe 2024 - Vertrauen in der Krise: Kommunikationsmodelle in digitalen GemeinschaftenResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Global Yoga in Eastern Europe: Tracing Cultural Brokers in Socialist Czechoslovakia and Poland , 2024, In: Body Politics : Zeitschrift für Körpergeschichte. 11, 15, p. 195-218Research output: Contribution to journal > Research article
-
Ketten- und Produktregel erarbeiten: Wie Permanenzüberlegungen helfen können. , 2024, mathematik lehren, 246: Permanenzprinzip. Friedrich Verlag, p. 40-47Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Learner-centred education and English medium instruction: policies in practice in a lower-secondary mathematics class in rural Rwanda , 2024, In: Compare : a journal of comparative and international education / Comparative Education Society in Europe, British Section. 54, 2, p. 294-313, 20 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Neues von Schullogin – VIDIS und KI-Tool bieten datenschutzkonforme und innovative digitale Lösungen für sächsische Schulen , 2024, In: LVBS aktuell / Lehrerverband Berufliche Schulen Sachsen / LVBS Sachsen e.V., der Berufsschullehrerverband. 20, 4, p. S. 33-36, 3 p.Research output: Contribution to journal > Letter
-
Questionnaire design and sampling procedures for business and economics students: a research-oriented, hands-on course , 2024, In: International journal of mathematical education in science and technology. 55, 6, p. 1330-1348, 19 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Schullogin – der Zugang zu den pädagogischen Landesdiensten für Schulen in Sachsen. , 2024, In: Sachsenlandkurier : SLK. 2024, 05, p. 218-219, 2 p.Research output: Contribution to journal > Review article
-
TERRA 10 mit Medien. Geographie Gymnsaium , 2024, TERRA . Ernst Klett VerlagResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
2023
-
A Case of English Medium Instruction in Rwanda: Issues for Mathematics Teaching and Learning Research , 30 Nov 2023, Multilingualism in Mathematics Education in Africa . Essien, A. (ed.). Bloomsbury Academic, p. 171-192, 19 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
EMI Policy in Practice: Multilingual Mathematics Lessons in a Government Secondary School in Rural Rwanda , 30 Nov 2023, Multilingual Learning: Assessment, Ideologies and Policies in Sub-Saharan Africa: Assessment, Ideologies and Policies in Sub-Saharan Africa. Reilly, C., Chimbutane, F., Clegg, J., Rubagumya, C. & Erling, E. J. (eds.). 1st ed., Routledge, London, p. 213-236, 24 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/Anthology/Report
-
Wenn Kursleiterinnen Brücken bauen und Migrantinnen ihre Wege finden: starke Frauen rund um den MiA-Kurs , 24 Nov 2023, In: Migration und Soziale Arbeit. 2023, 3, p. 259-266, 8 p., 10Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Digitalisierung, Inklusion und Gamification: Verschränkung von Querschnittsthemen in der Lehrkräftebildung im Lehr-Lern-Raum Inklusion , Oct 2023, In: QfI - Qualifizierung für Inklusion : Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte. 5, 2, 13 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Seiteneinsteiger:innen im Schuldienst aus Sicht ihrer Kolleg:innen , Sep 2023, Lehrkräftebildung in der Bedarfskrise: Programme - Positionierungen - Empirie. Behrens, D., Forell, M., Idel, T. & Pauling, S. (eds.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, p. 367-384, 18 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Conference contribution
-
Migrantinnen beim Ankommen unterstützen: Eine Herzensangelegenheit! , 16 Aug 2023, In: Erwachsenenbildung : EB ; Vierteljahresschrift für Theorie und Praxis . 69, 3, p. 114-117, 4 p.Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article