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                            Professor
NameProf. Dr. Meng Wang
Leitung der Professur
Eine verschlüsselte E-Mail über das SecureMail-Portal versenden (nur für TUD-externe Personen).
Professur für Verkehrsprozessautomatisierung
Professur für Verkehrsprozessautomatisierung
Besuchsadresse:
Gerhart-Potthoff-Bau, Raum POT 56 Hettnerstraße 3
01069 Dresden
| September 2009 - Oktober 2014 | Ph.D. mit Auszeichnung im Fachbereich Verkehr und Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft | 
| September 2003 - Juli 2006  | 
Master of Science in Verkehrs- und Transportplanung und -management, Forschungsinstitut für Autobahnen, Verkehrsministerium, China | 
| September 1999 - Juli 2003  | 
Bachelor of Engineering an der Fakultät für Bauingenieurwesen, Tsinghua-Universität | 
| Dez. 2021 - jetzt | Professor (W3) und Leiter der Professur für Verkehrsprozessautomatisierung, Fakultät Verkehrswissenschaften "Friedrich List", Technische Universität Dresden | 
| 2019 - 2021 | Co-Direktor des Electric and Automated Transport Research Lab (hEAT Lab), Department of Transport & Planning, Technische Universität Delft, Niederlande | 
| Mai 2019 - November 2021  | 
Tenured Assistant Professor, im Fachbereich Verkehr und Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft, Niederlande | 
| April 2015 - April 2019 | Tenure Track Assistant Professor für Intelligente Fahrzeuge und Fahrerverhalten am Fachbereich Verkehr & Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft, Niederlande | 
| Mai 2014 - März 2015 | PostDoc-Forscher in der Automotive Group, Department of BioMechanical Engineering, Faculty of Mechanical, Maritime, and Materials Engineering, Delft University of Technology, Niederlande | 
| April 2012 - Juni 2012 | Gastdoktorand am Institut für Verkehrsökonometrie, Modellierung und Statistik, Technische Universität Dresden, Deutschland | 
| Juli 2006 - August 2009 | Forschungsassistent und Abteilungsleiter in der Abteilung Verkehrssicherheitsforschung, National Center of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China | 
- 2021, Best 10 Papers, RailBeijing2021 - 9. internationale Konferenz zur Modellierung und Analyse des Eisenbahnbetriebs
 - 2019, Best Paper Award, RailNorrköping2019 - 8. Internationale Konferenz zur Modellierung und Analyse des Eisenbahnbetriebs (ICROMA)
 - 2015, IEEE ITS Society Best PhD Dissertation Award (2. Preis)
 - 2014, Preis der chinesischen Regierung für herausragende selbstfinanzierte Studenten im Ausland, Chinese Scholarship Council
 - 2013, Zweiter Preis für den Best Paper Award der 16th IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (3. Autor)
 - 2013, Best Paper Award des 20. Weltkongresses für intelligente Verkehrssysteme (3. Autor)
 - 2008, Dritter Preis für Wissenschaft und Technologie für das Projekt "Entwicklung von Schlüsseltechnologien zur Unfallverhütung bei Nutzfahrzeugen" durch die China Highway and Transportation Society
 - 2008, Auszeichnung für herausragende Mitarbeiter des Jahres, National Centre of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China
 - 2007, Auszeichnung für herausragende Mitarbeiter des Jahres, National Centre of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China
 
- 2022 Vorsitz, 4. Symposium Management of Future motorway and urban Traffic Systems 2022 (MFTS2022), Dresden, Deutschland
 - 2022 Ko-Vorsitzender der Sondersitzung, IEEE ITS Konferenz 2022, Macau, China
 - 2020 Konferenzprogramm Vorsitz, IEEE Forum on Integrated and Sustainable Transportation Systems, 2020, Delft, Niederlande
 - 2018 Organisator des Workshops kooperatives Fahren während des IEEE Intelligent Vehicle Symposium, Juni, Suzhou, China
 - 2017 Organisator und Vorsitzender des Workshops Eco-drive at Intersections with Connected, Cooperative and Automated Vehicle Technology während der IEEE ITS Conference, Yokohama, Japan
 - 2017 Organisator und Vorsitzender der Breakout Session #14: Enhancing the validity of traffic flow models with emerging data, Automated Vehicle Symposium, 2017,
	
Los Angeles, CA, USA
 - 2015 Organisator und Vorsitzender der Sondersitzung: Design, Modelling and Control of Autonomous and Cooperative Vehicle Systems - EWGT Conference, Delft, Niederlande
 
| seit 2018 | Mitglied des Technical Committee on Cooperative Driving, IEEE ITS Society | 
| seit 2016 | Mitglied, Unterausschuss AHB45(3) Verkehrsflussmodellierung in vernetzter und automatisierter Fahrzeugumgebung, Transportation Research Board | 
| seit 2016 | Vizepräsident der europäischen Sektion der Chinese Overseas Transportation Association (COTA) | 
| seit 2016 | Mitglied des wissenschaftlichen Komitees der Symposiumsserie über das Management zukünftiger Autobahn- und Stadtverkehrssysteme (MFTS) | 
| 
 seit 2016  | 
 Mitglied des internationalen Programmkomitees des jährlichen IEEE Intelligent Vehicle Symposium  | 
| 2016 | 
 Mitglied des internationalen Programmkomitees des 14. IFAC-Symposiums über die Steuerung von Verkehrssystemen (CTS)  | 
| seit 2015 | Mitarbeiter der Dutch Research School for Transport, Infrastructure and Logistics (TRAIL) | 
| seit 2013 | Mitglied des internationalen Programmkomitees der jährlichen IEEE ITS Konferenz | 
| seit 2021 | Assoziierter Herausgeber, IET Intelligent Transport Systems | 
| seit 2021 | Assoziierter Herausgeber, Transportmetrica B: Transport Dynamics | 
| seit 2021 | Mitglied des Redaktionsausschusses, Communications in Transportation Research | 
| seit 2020 | Assoziierter Herausgeber, IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems | 
| 
 2020  | 
Gastredakteur, Special Issue on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems | 
| 2020 | Gastredakteur, Special Issue on Safety of Automated Driving in Intelligent Transportation Systems, IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine | 
| 2019 | Review Koordinator, TRB ACP30 Vehicle Highway Automation Committee | 
| seit 2018 | Mitglied des Redaktionsausschusses, Transportation Research Part C: Emerging Technologies | 
| 2017 | Gastredakteur, Special Issue on Advances in Modelling Connected and Autonomous Vehicles, Journal of Advanced Transportation | 
Derzeitige PostDocs
Dr. Lei Wei, Beihang University, China
Derzeitige Promovierende
| Name | Dissertation | Beginn | Bermerkung | 
|---|---|---|---|
| 
 Xiaolin He (TU Delft)  | 
Perceived safety of automated driving | Jan. 2020 | Co-supervisor: Riender Hapee | 
Ehemalige Promovierende
| Name | Dissertation | Verteidigung | Erste Anstellung | Bemerkung | 
|---|---|---|---|---|
| 
 Meiqi Liu (TU Delft)  | 
Cooperative urban driving strategies at signalized intersections | Jan. 2022 | Associate Professor, Dalian Maritime University, China | Co-supervisor: Serge Hoogendoorn | 
| 
 Na Chen (TU Delft)  | 
Coordination Strategies of Connected and Automated Vehicles near On-ramp Bottlenecks on Motorways | Dez. 2021 | Co-supervisor: Bart van Arem | |
| 
 Lin Xiao (TU Delft)  | 
Cooperative Adaptive Cruise Control Vehicles on Highways: Modelling and Traffic Flow Characteristics | Dez. 2020 | Mobility Scientist, TNO, the Netherlands | Co-supervisor: Bart van Arem | 
| 
 Freddy A. Mullakkal-Babu (TU Delft)  | 
Modelling Safety Impacts of Automated Driving Systems in Multi-Lane Traffic | Sep. 2020 | ADAS Simulation Engineer, Siemens PLM Software, the Netherlands | Co-supervisors: Bart van Arem and Riender Happee | 
Derzeitige Gastforschende
- Liying Tang, Southwest Jiaotong University, China
 
Ehemaliger PostDoc
- 
Dr. Xinwei Wang, TU Delft
 
Ehemalige Gastforschende
- Prof. Dr. Jing Zhao, Professor, Shanghai University of Science and Technology, China
 - Dr. Aurelien Duret, IFSTTAR, France
 - Daniel Adelberger, Johannes Kepler University Linz, Austria
 - Thomas Pallacci, University of Florence, Italy
 - Ruochen Hao, Tongji University, China
 - Chang Lu, Tongji University, China
 - Dr. Yang Zhou, Assistant Professor, Texas A&M University, USA
 - Yu Zhang, Tongji University, China
 - Dr. Harald Waschl, Assistant Professor, Johannes Kepler University Linz/BMW, Austria
 - Xiaoxia Xiong, Jiangsu University, China
 - 
Dr. Romain Billot, IFSTTAR and IMT Atlantique, France
 - Dr. Kun Xie, Assistant Professor, Old Dominion University, USA
 - Zirui Li, Beijing Institute of Technology, China
 - Xiaocong Zhao, Tongji University, China
 
Ehemalige M.Sc. Studierende (als täglicher Betreuer)
Name – Abgabetermin - Masterarbeit
- Shanmugapriya Ramakrishnan, October 2020, Greenhouse gas emissions from road works https://www.its-edulab.nl/wp-content/uploads/MSc_Thesis_Priya_Ramakrishnan.pdf
 - Mathieu Blauw, September 2019, Representing the Car-Following Behaviour of Adaptive Cruise Control (ACC) Systems Using Parametric Car-Following Models http://resolver.tudelft.nl/uuid:c478714c-6449-4240-ab6d-154017e68dd8
 - Aiko Doktor, September 2018, Active platoon formation in congestion with Dynamic Dedicated Lane Sections (DDLSs). http://resolver.tudelft.nl/uuid:f9db3298-dba4-4de8-89ac-65e13a7e96ff
 - Paco Hamer, September 2018, Automated truck platoon model development and effect study of the lane change location on different motorway road sections. http://resolver.tudelft.nl/uuid:5c33c234-9ad0-4523-bec3-8496f02eee42
 - Sander van Maarseveen, December 2017, Impacts of truck platooning at motorway on-ramps (Final grade 9). http://resolver.tudelft.nl/uuid:dd8ee414-bddc-435b-90fe-21480cbd9187
 - Noorhan Helmy, December 2017, An intelligent Traffic Flow progression Model for Predictive Control Applications (Final grade 9 and Cum Laude). http://resolver.tudelft.nl/uuid:d1abdee5-301a-45d8-ae95-c204a2000bbd
 - Matthijs Huisman, November 2016, Impacts of (Cooperative) Adaptive Cruise Control Systems on Traffic Flow: A simulation case study on the effects of (Cooperative) Adaptive Cruise Control on the A15 highway. http://resolver.tudelft.nl/uuid:908d6e72-6e74-4845-b5c1-320f05941260
 - Lenin Mishra, August 2016, Maneuvering of Automated Vehicles in an Unsignalized Intersection: A distributed control strategy http://resolver.tudelft.nl/uuid:2bf6d9e6-2aee-4a3c-9c14-c16f5449d9f2
 - Xiao Ouyang, 2016, Trajectory Generation for Trucks for Merging Manoeuvres on the Highway http://resolver.tudelft.nl/uuid:eb6f161d-989a-42d1-bdfe-a3207a986af3
 - Gagan Reddy, 2016, Hierarchical Model Predictive Control for Trajectory Generation and Tracking in Highly Automated Vehicles http://resolver.tudelft.nl/uuid:82b5cd15-3203-47de-85b3-ca56a5d3dab8
 
Publikationen
2025
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                                    Real-time privacy-preserving coordination for cross-carrier truck platooning, Nov. 2025, in: Control Engineering Practice. 164, 106452Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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                                    Stochastic traffic signal optimization and robust vehicle trajectory control in uncertain mixed traffic flow, Sept. 2025, in: Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 178, 105214Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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                                    Hierarchical Predictive Control of Network Traffic Signals Using Link Transmission Model With Queue Dynamics, 22 Mai 2025, in: IEEE Transactions on Intelligent Transportation SystemsElektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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                                    A first-order link-based flow model with variable speed limits and capacity drops for freeway networks, 23 April 2025, in: Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering. 40, 21, S. 3200-3217, 18 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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                                    Constrained traffic signal control under competing public transport priority requests via safe reinforcement learning, 23 April 2025, in: Expert systems with applications : an international journal. 284, 19 S., 127676Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel