Inhaber
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Professor
NameProf. Dr. Meng Wang
Leitung der Professur
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Professur für Verkehrsprozessautomatisierung
Professur für Verkehrsprozessautomatisierung
Besuchsadresse:
Gerhart-Potthoff-Bau, Raum POT 56 Hettnerstraße 3
01069 Dresden
| September 2009 - Oktober 2014 | Ph.D. mit Auszeichnung im Fachbereich Verkehr und Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft |
| September 2003 - Juli 2006 |
Master of Science in Verkehrs- und Transportplanung und -management, Forschungsinstitut für Autobahnen, Verkehrsministerium, China |
| September 1999 - Juli 2003 |
Bachelor of Engineering an der Fakultät für Bauingenieurwesen, Tsinghua-Universität |
| Dez. 2021 - jetzt | Professor (W3) und Leiter der Professur für Verkehrsprozessautomatisierung, Fakultät Verkehrswissenschaften "Friedrich List", Technische Universität Dresden |
| 2019 - 2021 | Co-Direktor des Electric and Automated Transport Research Lab (hEAT Lab), Department of Transport & Planning, Technische Universität Delft, Niederlande |
| Mai 2019 - November 2021 |
Tenured Assistant Professor, im Fachbereich Verkehr und Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft, Niederlande |
| April 2015 - April 2019 | Tenure Track Assistant Professor für Intelligente Fahrzeuge und Fahrerverhalten am Fachbereich Verkehr & Planung, Fakultät für Bauingenieurwesen und Geowissenschaften, Technische Universität Delft, Niederlande |
| Mai 2014 - März 2015 | PostDoc-Forscher in der Automotive Group, Department of BioMechanical Engineering, Faculty of Mechanical, Maritime, and Materials Engineering, Delft University of Technology, Niederlande |
| April 2012 - Juni 2012 | Gastdoktorand am Institut für Verkehrsökonometrie, Modellierung und Statistik, Technische Universität Dresden, Deutschland |
| Juli 2006 - August 2009 | Forschungsassistent und Abteilungsleiter in der Abteilung Verkehrssicherheitsforschung, National Center of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China |
- 2021, Best 10 Papers, RailBeijing2021 - 9. internationale Konferenz zur Modellierung und Analyse des Eisenbahnbetriebs
- 2019, Best Paper Award, RailNorrköping2019 - 8. Internationale Konferenz zur Modellierung und Analyse des Eisenbahnbetriebs (ICROMA)
- 2015, IEEE ITS Society Best PhD Dissertation Award (2. Preis)
- 2014, Preis der chinesischen Regierung für herausragende selbstfinanzierte Studenten im Ausland, Chinese Scholarship Council
- 2013, Zweiter Preis für den Best Paper Award der 16th IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (3. Autor)
- 2013, Best Paper Award des 20. Weltkongresses für intelligente Verkehrssysteme (3. Autor)
- 2008, Dritter Preis für Wissenschaft und Technologie für das Projekt "Entwicklung von Schlüsseltechnologien zur Unfallverhütung bei Nutzfahrzeugen" durch die China Highway and Transportation Society
- 2008, Auszeichnung für herausragende Mitarbeiter des Jahres, National Centre of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China
- 2007, Auszeichnung für herausragende Mitarbeiter des Jahres, National Centre of ITS Engineering & Technology, Research Institute of Highway, Ministry of Transport, China
- 2022 Vorsitz, 4. Symposium Management of Future motorway and urban Traffic Systems 2022 (MFTS2022), Dresden, Deutschland
- 2022 Ko-Vorsitzender der Sondersitzung, IEEE ITS Konferenz 2022, Macau, China
- 2020 Konferenzprogramm Vorsitz, IEEE Forum on Integrated and Sustainable Transportation Systems, 2020, Delft, Niederlande
- 2018 Organisator des Workshops kooperatives Fahren während des IEEE Intelligent Vehicle Symposium, Juni, Suzhou, China
- 2017 Organisator und Vorsitzender des Workshops Eco-drive at Intersections with Connected, Cooperative and Automated Vehicle Technology während der IEEE ITS Conference, Yokohama, Japan
- 2017 Organisator und Vorsitzender der Breakout Session #14: Enhancing the validity of traffic flow models with emerging data, Automated Vehicle Symposium, 2017,
Los Angeles, CA, USA
- 2015 Organisator und Vorsitzender der Sondersitzung: Design, Modelling and Control of Autonomous and Cooperative Vehicle Systems - EWGT Conference, Delft, Niederlande
| seit 2018 | Mitglied des Technical Committee on Cooperative Driving, IEEE ITS Society |
| seit 2016 | Mitglied, Unterausschuss AHB45(3) Verkehrsflussmodellierung in vernetzter und automatisierter Fahrzeugumgebung, Transportation Research Board |
| seit 2016 | Vizepräsident der europäischen Sektion der Chinese Overseas Transportation Association (COTA) |
| seit 2016 | Mitglied des wissenschaftlichen Komitees der Symposiumsserie über das Management zukünftiger Autobahn- und Stadtverkehrssysteme (MFTS) |
|
seit 2016 |
Mitglied des internationalen Programmkomitees des jährlichen IEEE Intelligent Vehicle Symposium |
| 2016 |
Mitglied des internationalen Programmkomitees des 14. IFAC-Symposiums über die Steuerung von Verkehrssystemen (CTS) |
| seit 2015 | Mitarbeiter der Dutch Research School for Transport, Infrastructure and Logistics (TRAIL) |
| seit 2013 | Mitglied des internationalen Programmkomitees der jährlichen IEEE ITS Konferenz |
| seit 2021 | Assoziierter Herausgeber, IET Intelligent Transport Systems |
| seit 2021 | Assoziierter Herausgeber, Transportmetrica B: Transport Dynamics |
| seit 2021 | Mitglied des Redaktionsausschusses, Communications in Transportation Research |
| seit 2020 | Assoziierter Herausgeber, IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems |
|
2020 |
Gastredakteur, Special Issue on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems |
| 2020 | Gastredakteur, Special Issue on Safety of Automated Driving in Intelligent Transportation Systems, IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine |
| 2019 | Review Koordinator, TRB ACP30 Vehicle Highway Automation Committee |
| seit 2018 | Mitglied des Redaktionsausschusses, Transportation Research Part C: Emerging Technologies |
| 2017 | Gastredakteur, Special Issue on Advances in Modelling Connected and Autonomous Vehicles, Journal of Advanced Transportation |
Derzeitige PostDocs
Dr. Lei Wei, Beihang University, China
Derzeitige Promovierende
| Name | Dissertation | Beginn | Bermerkung |
|---|---|---|---|
|
Xiaolin He (TU Delft) |
Perceived safety of automated driving | Jan. 2020 | Co-supervisor: Riender Hapee |
Ehemalige Promovierende
| Name | Dissertation | Verteidigung | Erste Anstellung | Bemerkung |
|---|---|---|---|---|
|
Meiqi Liu (TU Delft) |
Cooperative urban driving strategies at signalized intersections | Jan. 2022 | Associate Professor, Dalian Maritime University, China | Co-supervisor: Serge Hoogendoorn |
|
Na Chen (TU Delft) |
Coordination Strategies of Connected and Automated Vehicles near On-ramp Bottlenecks on Motorways | Dez. 2021 | Co-supervisor: Bart van Arem | |
|
Lin Xiao (TU Delft) |
Cooperative Adaptive Cruise Control Vehicles on Highways: Modelling and Traffic Flow Characteristics | Dez. 2020 | Mobility Scientist, TNO, the Netherlands | Co-supervisor: Bart van Arem |
|
Freddy A. Mullakkal-Babu (TU Delft) |
Modelling Safety Impacts of Automated Driving Systems in Multi-Lane Traffic | Sep. 2020 | ADAS Simulation Engineer, Siemens PLM Software, the Netherlands | Co-supervisors: Bart van Arem and Riender Happee |
Derzeitige Gastforschende
- Liying Tang, Southwest Jiaotong University, China
Ehemaliger PostDoc
-
Dr. Xinwei Wang, TU Delft
Ehemalige Gastforschende
- Prof. Dr. Jing Zhao, Professor, Shanghai University of Science and Technology, China
- Dr. Aurelien Duret, IFSTTAR, France
- Daniel Adelberger, Johannes Kepler University Linz, Austria
- Thomas Pallacci, University of Florence, Italy
- Ruochen Hao, Tongji University, China
- Chang Lu, Tongji University, China
- Dr. Yang Zhou, Assistant Professor, Texas A&M University, USA
- Yu Zhang, Tongji University, China
- Dr. Harald Waschl, Assistant Professor, Johannes Kepler University Linz/BMW, Austria
- Xiaoxia Xiong, Jiangsu University, China
-
Dr. Romain Billot, IFSTTAR and IMT Atlantique, France
- Dr. Kun Xie, Assistant Professor, Old Dominion University, USA
- Zirui Li, Beijing Institute of Technology, China
- Xiaocong Zhao, Tongji University, China
Ehemalige M.Sc. Studierende (als täglicher Betreuer)
Name – Abgabetermin - Masterarbeit
- Shanmugapriya Ramakrishnan, October 2020, Greenhouse gas emissions from road works https://www.its-edulab.nl/wp-content/uploads/MSc_Thesis_Priya_Ramakrishnan.pdf
- Mathieu Blauw, September 2019, Representing the Car-Following Behaviour of Adaptive Cruise Control (ACC) Systems Using Parametric Car-Following Models http://resolver.tudelft.nl/uuid:c478714c-6449-4240-ab6d-154017e68dd8
- Aiko Doktor, September 2018, Active platoon formation in congestion with Dynamic Dedicated Lane Sections (DDLSs). http://resolver.tudelft.nl/uuid:f9db3298-dba4-4de8-89ac-65e13a7e96ff
- Paco Hamer, September 2018, Automated truck platoon model development and effect study of the lane change location on different motorway road sections. http://resolver.tudelft.nl/uuid:5c33c234-9ad0-4523-bec3-8496f02eee42
- Sander van Maarseveen, December 2017, Impacts of truck platooning at motorway on-ramps (Final grade 9). http://resolver.tudelft.nl/uuid:dd8ee414-bddc-435b-90fe-21480cbd9187
- Noorhan Helmy, December 2017, An intelligent Traffic Flow progression Model for Predictive Control Applications (Final grade 9 and Cum Laude). http://resolver.tudelft.nl/uuid:d1abdee5-301a-45d8-ae95-c204a2000bbd
- Matthijs Huisman, November 2016, Impacts of (Cooperative) Adaptive Cruise Control Systems on Traffic Flow: A simulation case study on the effects of (Cooperative) Adaptive Cruise Control on the A15 highway. http://resolver.tudelft.nl/uuid:908d6e72-6e74-4845-b5c1-320f05941260
- Lenin Mishra, August 2016, Maneuvering of Automated Vehicles in an Unsignalized Intersection: A distributed control strategy http://resolver.tudelft.nl/uuid:2bf6d9e6-2aee-4a3c-9c14-c16f5449d9f2
- Xiao Ouyang, 2016, Trajectory Generation for Trucks for Merging Manoeuvres on the Highway http://resolver.tudelft.nl/uuid:eb6f161d-989a-42d1-bdfe-a3207a986af3
- Gagan Reddy, 2016, Hierarchical Model Predictive Control for Trajectory Generation and Tracking in Highly Automated Vehicles http://resolver.tudelft.nl/uuid:82b5cd15-3203-47de-85b3-ca56a5d3dab8
Publikationen
2023
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Multimodal Traffic Light Control with Connected Vehicles: A Deep Reinforcement Learning Approach, 11 Sept. 2023, 2023 8th International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems, MT-ITS 2023. Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/Gutachten > Beitrag in Konferenzband
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Unprotected Left-Turn Behavior Model Capturing Path Variations at Intersections, 1 Sept. 2023, in: IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. 24, 9, S. 9016-9030, 15 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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Stochastic capacity analysis for a distributed connected automated vehicle virtual car-following control strategy, Juli 2023, in: Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 152, 104176Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Fachzeitschrift > Forschungsartikel
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A Deep Reinforcement Learning Approach for Dynamic Traffic Light Control with Transit Signal Priority, 23 Juni 2023, Proceedings of the 4th Symposium on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems 2022. 10 S.Elektronische (Volltext-)VersionPublikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/Gutachten > Beitrag in Konferenzband
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Proceedings of the 4th Symposium on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems 2022, 13 Juni 2023, TUDpress/Thelem UniversitätsverlagElektronische (Volltext-)VersionPublikation: Buch/Gutachten/Sammelbände > Konferenz-/Tagungsband