Bridge Course
The Goals of the Bridge course
The bridge course serves to prepare all master’s students for their coming studies in the M.A. program “Applied Media Research”. In the bridge course, students learn foundational methodological and statistical skills. The goal of the course is for all students to build a cohesive foundation of knowledge to be able to get off to a great start in the program.
What the bridge course can offer: communicate foundational skills in the above-mentioned areas, refresh previously acquired knowledge, create a starting point for further, individual engagement with the topics
What the bridge course cannot offer: replace an establish education in methodology/statistics
Recommended Literature
The following overview contains selected, standard works, which uncover central and fundamental communication science and methodology knowledge, and the Encyclopedia of Communication Sciences as a reference. The respective titles give suggestions for further literature.
The literature list contains works that are generally helpful for the master’s program. Literature that is most relevant for the bridge course is marked with an *.
Überblickswerke/Lexika
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Bentele, G., Brosius, H.-B., & Jarren, O. (Hrsg.) (2006). Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
- Dahinden, U., Sturzenegger, S., & Neuroni, A. C. (2006). Wissenschaftliches Arbeiten in der Kommunikationswissenschaft. Berlin, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag.
- Donsbach, W. (Hrsg.) (2008). The International Encyclopedia of Communication. Malden, Oxford: Blackwell Publishing.
- Hans Bredow-Institut (Hrsg.) (2006). Medien von A bis Z. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
- Kunczik, M., & Zipfel, A. (2005). Publizistik. Köln, Weimar, Wien: UTB/Böhlau.
- McQuail, D. (2005). Mass Communication Theory. London: Sage Publications.
- Noelle-Neumann, E., Schulz, W., & Wilke, J. (Hrsg.) (2009). Publizistik, Massenkommunikation. Frankfurt: Fischer.
Literatur zu spezifischen Feldern der Kommunikationswissenschaft
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Beck, H. (2005). Medienökonomie: Print, Fernsehen und Multimedia. Berlin: Springer.
- Bennett, W. L., & Entman, R. M. (Hrsg.) (2001). Mediated Politics: Communication in the Future of Democracy. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
- Bonfadelli, H. (2004). Medienwirkungsforschung. Band 1 und Band 2. Konstanz: UVK.
- Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2006). Effective Public Relations. New York: Upper Saddle River.
- * Donsbach, W., & Traugott, M. W. (Hrsg.) (2008). The Sage Handbook of Public Opinion Research. Los Angeles: Sage.
- Jäckel, M. (2008). Medienwirkungen. Ein Studienbuch zur Einführung. Wiesbaden: VS Verlag.
- Kepplinger, H. M. (2009). Politikvermittlung. Verlag für Sozialwissenschaften.
- Kunczik, M. (2002). Public Relations. Konzepte und Theorien. Köln; Weimar; Wien: Verlag Böhlau [u.a.].
- Löffelholz, M. (Hrsg.) (2004). Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch. Wiesbaden: VS Verlag.
- Patterson, T. E. (1993). Out of Order. New York: Knopf.
- Schulz, W. (2002). Politische Kommunikation: Theoretische Ansätze und Ergebnisse empirischer Forschung. Wiesbaden: VS Verlag.
- Schweiger, W. (2007). Theorien der Mediennutzung. Eine Einführung. Wiesbaden: VS Verlag.
- Weischenberg, S. (2004). Journalistik. Theorie und Praxis aktueller Medienkommunikation. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Methoden
Allgemein
- Brosius, H.-B., Koschel, F., & Haas, A. (2008). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. Eine Einführung. Wiesbaden: VS Verlag.
- Diekmann, A. (2008). Empirische Sozialforschung: Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Reinbek: Rowohlt.
- Häder, M. (2010). Empirische Sozialforschung. Eine Einführung. Wiesbaden: VS Verlag.
- Scheufele, B., & Engelmann, I. (2009). Empirische Kommunikationsforschung. Konstanz: UVK.
Inhaltsanalyse
- Früh, W. (2007). Inhaltsanalyse: Theorie und Praxis. Konstanz: UVK.
- Mayring, P. (2003). Qualitative Inhaltsanalyse – Grundlagen und Techniken. Weinheim, Basel: Beltz Verlag.
- Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks: Sage.
- Rössler, P. (2005). Inhaltsanalyse. Konstanz: UVK-Verlagsgesellschaft.
Befragung
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- Dykema, J., Basson, D., & Schaeffer, N. C. (2008). Face-to-Face Surveys. In W. Donsbach & M. W. Traugott (Hrsg.), Handbook of Public Opinion Research (S. 240-248). Thousand Oaks: Sage.
- Hunsicker, S., & Schroth, Y. (2007). Die Kombination von Mobilfunk- und Festnetzstichproben. Methoden-Daten-Analysen, 1(2), 161-182.
- Krumpal, I., Rauhut, H., Böhr, D.m & Naumann, E. (2008). Zur subjektiven Einschätzung und Kommunikation von Viktimisierungswahrscheinlichkeiten. Methoden – Daten – Analysen, 2 (1), 3-27.
- Lavrakas, P. J. (2008). Surveys by Telephone. In W. Donsbach & M. W. Traugott (Hrsg.), Handbook of Public Opinion Research (S. 249-261). Thousand Oaks: Sage.
- Noelle-Neumann, E., Petersen, T. (2005). Alle, nicht jeder. Einführung in die Methoden der Demoskopie. Berlin: Springer.
- Petersen, T. (2008). The Use of Visual Materials in Surveys. In W. Donsbach & M. W. Traugott (Hrsg.), Handbook of Public Opinion Research (S. 398-407). Thousand Oaks: Sage.
- Porst, R. (2000). Question Wording – Zur Formulierung von Fragebogen-Fragen. ZUMA How-To-Reihe Nr. 2 (ohne Seitenangabe).
- Prüfer, P., & Rexroth, M. (1996). Verfahren zur Evaluation von Survey-Fragen: Ein Überblick. ZUMA-Arbeitsbericht, 96 (05), 1-39.
- Tourangeau, R., Rasinski, K. A., Bradburn, N. & D‘Andrade, R. (1989). Carryover Effects in Attitude Surveys. Public Opinion Quarterly, 53, 495-524.
- Traugott, M. (2008). Survey. In W. Donsbach (Hrsg.), The International Encyclopedia of Communication. Malden, Oxford: Blackwell Publishing, 4907-4911.
- Vehovar, V., Lozar Manfreda, K., & Koren, G. (2008). Internet Surveys. In W. Donsbach & M. W. Traugott (Hrsg.), Handbook of Public Opinion Research (S. 271-283). Thousand Oaks: Sage.
- Weisberg, H., Krosnick, J. A., & Bowen, B. D. (1996). An Introduction to Survey Research, Polling, and Data Analysis. Thousand Oaks, California (u.a.): Sage Publications.
SPSS / Datenanalyse / Darstellung von Ergebnissen
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- Cohen, J. (1968). Multiple Regression as a General Data-Analytic System. Psychological Bulletin, 70 (6), 426–443.
- Cohen, J. (1990). Things I Have Learned (So Far). American Psychologist, 45 (12), 1304–1312.
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Wright, D. B. (2003). Making friends with your data: Improving how statistics are conducted and reported. British Journal of Educational Psychology, 73, 123–136.