Courses
You can find the current range of courses at the Institute of Romance Studies here.
According to the study regulations of 23.04.2021, the didactic training includes five modules that are integrated into an overall concept.
- In the basic didactics module (formerly the introductory course "Didactics of Romance Languages"), students are given an overview of the history of foreign language teaching methods, current foreign language acquisition theories, current objectives and didactic principles. In addition, they acquire theoretical and practical knowledge of the communicative skills of listening comprehension, speaking, reading comprehension and writing as well as lexis, grammar, intercultural learning and literary didactics.
- In the advanced didactics module (former seminar on planning, simulating and reflecting on French and Italian lessons), students apply this knowledge by planning an exemplary lesson, simulating it in the "safe space" of the seminar and reflecting their teaching experience. The course serves as preparation for the practical school exercise (SPÜ).
- During the practical school exercise (SPÜ), studentsobserve a French or Italian class at a Dresden school in small groups during the semester, teaching two lessons themselves and evaluating them under supervision. Students register for the SPÜ via the Praktikumsportal Sachsen.
Important: As the basic module, in-depth module and practical school exercise build on each other in terms of content, they must be attended one after the other in the order specified here. It is possible to start earlier than the 4th semester (recommendation according to the study regulations), provided that the language requirements are met. Please consult the holder of the Junior Professorship if necessary.
- Block internship B (four-week block internship) in French or Italian takes place at a Saxon school. Students register for the block internship via the Saxony internship portal. Internships at schools outside Saxony are possible on behalf of own initiative. In this case, please contact the holder of the Junior Professorship and the internship office in good time. The block internship B is prepared by an information meeting (at the beginning of each semester, note the KVV!) and workshops (preparation and evaluation).
- In the advanced didactics module (formerly seminar FD2), a current foreign language didactic topic is examined in depth in theory, practice and empirical research (e.g. competence orientation, orality, heterogeneity and differentiation, dealing with literary texts, grammar work, etc.).
Important: Students are free to choose the order in which they complete the practical course B and the advanced module in subject-specific didactics.
Academic papers (examination papers):
To write a research paper in subject didactics, it is necessary to contact the holder of the Junior Professorship at an early stage.
Oral state examinations:
The holder of the Junior Professorship takes the oral examinations in subject didactics in the state examination.
Vorlesung: Einführung in die Fachdidaktik Französisch (Prof. Dr. Lutz Küster)
Fachdidaktisches Seminar Französisch: Landeskunde und interkulturelles Lernen im Französischunterricht / Civilisation et apprentissage interculturel dans l´enseignement du français (Prof. Dr. Lutz Küster)
Fachdidaktisches Seminar Spanisch/Italienisch: Die Lehrwerksphase im Unterricht der 3. Fremdsprache Spanisch bzw. Italienisch (Prof. Dr. Lutz Küster)
Übung: Schulpraktische Übung Französisch (Prof. Dr. Lutz Küster)
EK: Einführung in die Fachdidaktik Französisch (Prof. Dr. Lutz Küster)
Fachdidaktisches Seminar: Visuelle Medientexte im Französischunterricht (Prof. Dr. Lutz Küster)
Übung: Schulpraktische Übung A und B (Prof. Dr. Lutz Küster)
Vorlesung: Grundlagen romanistischer Fachdidaktik (Prof. Dr. Lutz Küster)
Seminar: Kognition und Affektion im Französischunterricht (Prof. Dr. Lutz Küster)
Seminar: Textarbeit im Spanisch- und Italienischunterricht (Prof. Dr. Lutz Küster)
Übung: Schulpraktische Übung (Prof. Dr. Lutz Küster)
Einführungskurs: Praxisbezogene Einführung in die Didaktik der romanischen Sprachen (Prof. Dr. Lutz Küster)
Seminar: Schülermotivation und Unterrichtsalltag (Französisch/Italienisch) (Prof. Dr. Lutz Küster)
Seminar: Das Bild Spaniens und Amerikas im Spanischunterricht (Prof. Dr. Lutz Küster)
Übung: Schulpraktische Übung (Prof. Dr. Lutz Küster)
Vorlesung: Grundlagen romanistischer Fachdidaktik (Prof. Dr. Lutz Küster)
Seminar: Schülermotivation und Unterrichtsalltag (Französisch/Italienisch) (Prof. Dr. Lutz Küster)
Seminar: Landeskunde Spanien und Lateinamerika (Prof. Dr. Lutz Küster)
Übung: Schulpraktische Übung (Prof. Dr. Lutz Küster)
EK: Einführung in die Didaktik der romanischen Sprachen (PD Dr. Andreas Michel)
Seminar: Deutsch – Französisch – Spanisch – Italienisch aus kontrastiver Sicht im Hinblick auf die Nutzanwendung im Fremdsprachenunterricht (PD Dr. Andreas Michel)
Übung: Schwierigkeitsempfinden, Schülermotivation und Unterrichtsgestaltung (Französisch) (PD Dr. Andreas Michel)
Vorlesung: Grundlagen romanistischer Fachdidaktik (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Spracherwerbs- und Sprachlerntheorien (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Frankophonie (Dr. Silke Jansen)
Übung: Schulpraktische Übungen (Hauptstudium) (Dr. Silke Jansen)
Vorlesung: Einführung in die Didaktik rom anischer Sprachen und Literaturen (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Mehrsprachigkeit als Herausforderung und Chance des Fremdsprachenunterrichts (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Mexiko – die größte hispanophone Nation im Spanischunterricht (Dr. Silke Jansen)
Übung: Schulpraktische Übungen (SpÜ) (Dr. Silke Jansen)
Vorlesung: Linguistik für Lehrer (?!) – Angewandte Linguistik und Fremdsprachendidaktik (Dr. Silke Jansen)
Seminar I: Kontrastive Pragm atik und interkulturelles Lernen (Dr. Silke Jansen)
Seminar II: Sprach(lern)spiele (Dr. Silke Jansen)
Übung: Schulpraktische Übungen (Dr. Silke Jansen)
Vorlesung: Einführung in die Fachdidaktik romanischer Sprachen und Literaturen (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Aussprache und Aussprachetraining im Fremdsprachenunterricht (Dr. Silke Jansen)
Hauptseminar: Struktur und Dynamik romanischer Varietäten: Linguistik – Pragmatik – Fachdidaktik (Dr. Jansen, Prof. Dr. Lieber)
Übung: Schulpraktische Übungen (Dr. Silke Jansen)
Vorlesung: Einführung in die Fachdidaktik romanischer Sprachen und Literaturen (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Wortschatz – strukturelle und didaktische Aspekte (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Die Karibik im Fremdsprachenunterricht (Dr. Silke Jansen)
Übung: Schulpraktische Übungen (Dr. Silke Jansen)
Vorlesung: Spracherwerb im Überblick (Dr. Silke Jansen)
Hauptseminar: Sprachverwendung im interkulturellen Kontext (Französisch – Italienisch – Spanisch) (Doppelseminar mit Prof. Maria Lieber)
Seminar: Die vier Fertigkeiten (Dr. Silke Jansen)
Übung: Schulpraktische Übungen (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Lernersprache – linguistische und didaktische Aspekte (Dr. Silke Jansen)
Seminar: Lehrbücher – Analyse und Kritik (Dr. Silke Jansen)
Einführungskurs: Einführung in die Fachdidaktik romanischer Sprachen und Literaturen (Dr. Silke Jansen)
Übung: Schulpraktische Übungen (Dr. Silke Jansen)
Hauptseminar/ Seminar (Doppelseminar): Lernersprache II – linguistische und didaktische Aspekte: Französisch, Spanisch, Italienisch (Prof. Dr. Maria Lieber / Anja Centeno García)
Seminar: Die Vermittlung von Sprachlernstrategien im Fremdsprachenunterricht (Katrin Wisniewski - Lehrauftrag)
Seminar: Sprachmittlung und Übersetzen im Fremdsprachenunterricht (Enrico Petters - Lehrauftrag)
Einführungskurs: Einführung in die Fachdidaktik romanischer Sprachen (Uta Gockisch)
Seminar: Lehrwerke: Analyse, Kritik, Unterrichtseinsatz (Anja Centeno Garcia)
Seminar: Kommunikative Textarbeit (Robert Mintchev)
Seminar: Par écrit, in scritto, por escritto – Textproduktion im Fremdsprachenunterricht (Blockveranstaltungen) (Enrico Petters)
Seminar: Schulpraktische Übungen (+ Begleitseminar) (Uta Gockisch)
The archive of all courses held from the winter semester 2010/2011 onwards can be found here.