Medicine (state examination)
Table of contents
Before starting your studies
SINS
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/studienangebot/sins/
ServiceCenterStudium:
servicecenterstudium
Central Student Information and Counselling Services at TU Dresden:
http://tu-dresden.de/studium/angebot/studienmoeglichkeiten
Applicant Portal for TU Dresden:
http://tu-dresden.de/imma/bewerbung
There are different ways to get to know the range of offers at our faculty and the TU Dresden.
An overview can be found here: https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/uni-testen
Application
Foreign applicants, who are equivalent to German applicants in terms of admissions law, apply also via www.hochschulstart.de
This applies to:
- Bildungsinländer - i.e. to all foreign applicants and stateless persons who have obtained a German university entrance qualification or have already completed a degree in Germany
- Members of the European Union (EU)
- Nationals of contracting states to the Agreement on the European Economic Area (EEA) that do not belong to the EU (i.e. Iceland, Liechtenstein and Norway)
- Other family members residing in the Federal Republic of Germany (within the meaning of Article 10 of the Regulation (EEC) No. 1612/68) by nationals of another member state of the European Union or by contracting states to the Agreement on the European Economic Area, provided that these nationals are employed in the Federal Republic of Germany
All other foreign applicants, refer to the information under "Applicants from non-EU countries", please.
“Selection Process at the University” (AdH) quota information
Lottery procedure
Information on the conditions of participation and on deadlines will be provided here in due course.
Attention! Applications received outside the application period will not be eligible for the lottery procedure! There has been no lottery procedure since 2003!
In Germany, admission to university places in medicine and dentistry is limited. The number of applicants is often higher than the number of places available.
Es finden KEINE Auswahlgespräche für die Bewerbungen für das 1. FS für das WS 2023/2024 für die Studiengänge Medizin, MEDiC und Zahnmedizin innerhalb der Nicht-EU-Länder-Quote statt. Die in Kraft getretene Änderung der Auswahlordnung vom 18.01.2022 zum Dokument vom 07.08.2022 finden Sie hier:
Die Technische Universität Dresden vergibt die Studienplätze des ersten Fachsemesters im Studiengang Medizin, Zahnmedizin und im Modellstudiengang Humanmedizin innerhalb der Quote für ausländische Staatsbürgerinnen und Staatsbürger sowie Staatenlose im Umfang von 5 Prozent nach der für das jeweilige Studienjahr in der Sächsischen Zulassungszahlenverordnung festgelegten Zulassungszahl nach einer Rangliste, die nach dem Grad der Qualifikation der Studienbewerberinnen und Studienbewerber ermittelt wird und dem nachfolgenden Ergebnis eines Auswahlverfahrens, das in Form eines Auswahlgesprächs durchgeführt wird.
Ordnung über die Durchführung der Auswahlverfahren zur Vergabe von Studienplätzen innerhalb der Quote für ausländische Staatsangehörige und Staatenlose, soweit sie nicht Deutschen gleichgestellt sind finden Sie in unserer Satzung:
Die Rahmenordnung zur Information zur Verarbeitung personnenbezogener Daten bei der Bewerbung finden Sie hier: https://www.verw.tu-dresden.de/Amtbek/PDF-Dateien/2022-01/01_ro13.12.2021.pdf
Die Quote von Nicht-EU- Staatsbürgerinnen und Staatsbürger in Zahlen:
WS 2022/23
Medizin: 11 Studienplätze
Zahnmedizin: 3 Studienplätze
Selection procedure for Non-EU-Applicants:
https://www.verw.tu-dresden.de/Amtbek/PDF-Dateien/2020-09/25auswo07.08.2020.pdf
For applications, please use the following tools at:
Non-EU applicants with a foreign school leaving certificate must apply via “uni-assist e.V.” by 15th July for the winter semester (no applications for the summer semester are accepted) at www.uni-assist.de.
Foreign applicants, who are equivalent to German applicants in terms of admissions law, apply also via www.hochschulstart.de
This applies to:
- Bildungsinländer - i.e. to all foreign applicants and stateless persons who have obtained a German university entrance qualification or have already completed a degree in Germany
- Members of the European Union (EU)
- Nationals of contracting states to the Agreement on the European Economic Area (EEA) that do not belong to the EU (i.e. Iceland, Liechtenstein and Norway)
- Other family members residing in the Federal Republic of Germany (within the meaning of Article 10 of the Regulation (EEC) No. 1612/68) by nationals of another member state of the European Union or by contracting states to the Agreement on the European Economic Area, provided that these nationals are employed in the Federal Republic of Germany
Together with your application documents, you must submit one of the following language certificates: DSH 2, TestDAF 4/5, DSDII 4xC1, Großes Deutsches Sprachdiplom of the Goethe Institute, telc Deutsch C1 Hochschule or an equivalent certificate.
Applicants with a direct university entrance qualification without sufficient command of German are obliged to make an independent effort to acquire one of the above mentioned language certificates. Preparatory courses (DSH Preparatory Course, “Propädeutikum” at TU Dresden) cannot be offered to applicants for medicine and dentistry.
Evaluation criteria / direct university access
Choosing applicants
Applicants will be chosen on the basis of ranking those applications that were received in full and on time. Applicants in the non-EU quota will be selected in accordance with the SächsStudPlVergabeVO (Saxon Study Places Allocation Regulations) in its currently valid version.
Selection takes place in two stages: pre-selection on the basis of the application documents and a personal selection interview.
All applicants are ranked according to the following criteria, in addition to the points listed in the SächsStudPlVergabeVO (Saxon Study Places Allocation Regulations)
HZB-Note (University entrance qualification grade)
particularly good linguistic qualifications (proof of language proficiency beyond the minimum level)
TestAS
The best applicants will be invited for an interview. Applicants need to participate in the interview to be considered in the admission procedure. The selection interviews usually take place at the end of August / beginning of September.
Application for medicine or dentistry / Studienkolleg (preparatory college)
Enrolment in the Studienkolleg (Course M) is at the applicant’s request, if direct university access is not possible (http://anabin.kmk.org/anabin-datenbank.html). The admission test must be passed successfully.
Applications must be submitted via www.uni-assist.de by 15th July for the winter semester and by 15th January for the summer semester.
Please submit a B1/B2 language certificate as per European Common Framework of Reference for Languages.
For admission to the Studienkolleg, your school report should have an overall grade of max. 1.5. Admission to the Studienkolleg does not constitute a legal entitlement to a place in the desired degree programme. After completion of the Studienkolleg, a renewed application for a place of study is required.
The Studienkolleg Saxony is located in Leipzig.
Applications are submitted via www.hochschulstart.de for the winter semester.
If you would like the Faculty of Medicine of TU Dresden to provide you with a scientific assessment in advance, please send an e-mail to to request information about the range of documents to be submitted. These must be submitted at the same time as the application to the “Stiftung für Hochschulzulassung” (Foundation for Admission to Universities) for the respective winter semester by 31st May at the latest.
Sub-listeners
Sub-listeners are students enrolled at another German university who want to enroll at TU Dresden in parallel. At the Medical Faculty at TU Dresden only students for the practical year who complete tertials at one oft he teaching hospitals are registered as sub-listeners.
Guest auditors
Since there are admission restrictions for all NC courses offered at the Medical Faculty at TU Dresden, applicants outside the Faculty are not granted access to lectures or courses.
A doctoral program serves to prepare or complete a dissertation and can last from 1 to 6 semesters. In the research unit (Referat Forschung) you will find helpful information about the procedure and matriculation as well as general information on doctoral programs: Referat Forschung / Postgraduales
Application documents for doctoral studies are also available registration office at the Medical Faculty. Please submit your CV and a copy of the state examination certificate completed application.
Application for a higher semester in Medical Studies
Due to the yearly admissions, only the following semesters / clinical semesters are available.
Winter semester:
a) the 1st and 3rd semesters in the pre-clinical phase,
b) the 1st, 3rd and 5th clinical semesters in the clinical phase
and the Practical Year
Summer semester:
a) the 2nd and 4th semesters in the pre-clinical phase,
b) the 2nd, 4th and 6th clinical semesters in the clinical phase
and the Practical Year
Notice! Applicants with a foreign university entrance qualification must provide proof of the required German language skills by the time of enrollment at the latest.
[required German language skills] - see:
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/bewerbung/studienvoraussetzungen/sprachkenntnisse?set_language=en
As a general rule, an applicant who already was or has been enrolled in the same course at a university in Germany or the European Union will only be matriculated for the next higher semester or clinical semester. As a matter of principle, downgrades are not possible. Applicants for the clinical phase of the medical studies programme should make sure that they first select the overall semester and then the clinical semester in their application (to complete your medical studies within the standard period, this means: 5th overall semester = 1st clinical semester; 6th overall semester = 2nd clinical semester, etc.). The clinical semester is decisive for an application in the clinical phase.
In the online application, all periods of study in Germany and abroad must be specified. Also, please enter already completed intermediate exams such as the First Part of the Medical Exam (Physikum) under “Prüfung” (Examination). Incorrect and incomplete information will lead to the exclusion of the applicant from the allocation procedure.
Allocation criteria – ranking
Admission to a higher semester is governed by § 7 of the “Sächsisches Hochschulzulassungsgesetz” (Saxon Higher Education Admission Act) in conjunction with § 42 of the “Sächsische Studienplatzvergabeverordnung” (Saxon Study Places Allocation Regulations). If study places are available, the allocation is determined by the categories (groups of applicants):
1. Upgrading
2. Applicants changing university / interrupting degree programmes
3. Other applicants (lateral entry)
Within these groups of applicants, ranking will be determined on the basis of academic achievements to date (completed certificates/credits as stipulated by the medical licensing regulations). If the ranking is the same, the place is allocated according to the average grade of the university entrance qualification (German = Abitur) and, if still necessary at this point, by drawing lots.
1. Upgrading:
upgrading requires you to have been admitted to the 1st semester of the respective course of study by the “Stiftung für Hochschulzulassung” (Foundation for Admission to Universities) and to apply in writing to be upgraded on the basis of your academic achievements to date. (There is no official template for this application, the only requirement being that you submit your request in any written form. German = formlos) The application for upgrading must be submitted together with the acceptance of admission for the first semester, the relevant certificates/credits need to be provided.
2. Applicants changing university / interrupting degree programmes:
students from a member state of the European Union who wish to change universities need an official recognition of existing study and examination certificates/credits and need to be placed in a higher semester of their desired degree programme. You may only apply to have your existing study and examination certificates/credits recognised and to be placed in a higher semester at the appropriate “Landesprüfungsamt” (State Examination Office). Please ask them in good time about the procedure, the processing time and any available forms or templates.
3. Other applicants (lateral entry):
if you change your subject or course of study you are regarded as a lateral entrant, as are applicants who have acquired their certificates/credits at a university outside a member state of the European Union. You may only apply to have your existing study and examination certificates/credits recognised and to be placed in a higher semester at the appropriate “Landesprüfungsamt” (State Examination Office). Please ask them in good time about the procedure, the processing time and any available forms.
Application documents to be submitted
Application tools available here: online application
The following documents, on time and in due form, have to be submitted to
Technische Universität Dresden
Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus
Außenstelle Immatrikulationsamt
c/o Referat Lehre
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Germany
- the signed application for admission (this application form will be generated in the applicants portal as a pdf for printing after you have submitted your data online). If you are represented by a duly authorised person, the original of the written authorisation document must be produced.
- a copy of the certificate of matriculation or confirmation of studies from the last university at which you studied, detailing degree course and semester
- if additionally annotated “restricted to pre-clinical phase of study” as partial university place, please also submit a copy of the notification of admission by the “Stiftung für Hochschulzulassung” (Foundation for Admission to Universities)
- if additionally annotated “provisional admission”, please also submit a copy of the appropriate notification of the university
- The matriculation certificate of a foreign university has to be submitted in German or English.
- Certificates/credits of academic achievements to date:
- copies of individual certificates or of a complete overview confirmed by the “Prüfungsamt” (Examination Office), if you were already enrolled in the degree programme applied for (continuation of studies) in the area of jurisdiction of the “Grundgesetz” (German Constitution). Please note that only completed certificates/credits as stipulated by the medical licencing regulations and no partial certificates/credits will be accepted.
- a copy of a transfer of credit notice, if your certificates/credits for the course of study that you apply for were achieved abroad or in a course of study in a related field
- a copy of the university entrance qualification (Abitur certificate)
The documents required for matriculation, including certified documents, will only be requested from you when the notification of admission is issued.
Application deadlines and grace periods for later submission of documents
According to § 3 Section 2 of the “Sächsische Studienplatzvergabeverordnung” (Saxon Study Places Allocation Regulations), the application for admission to the summer semester must be submitted by 15 January / for winter term by 15 July. Missing documents may be submitted later, until 21 January for summer term / 21 July for winter term, provided that the application for admission was submitted in time and meets the legal minimum requirements. The deadlines mentioned above are cut-off deadlines. You may also use the TU Dresden's deadline letter box, which is found on the main campus: https://tu-dresden.de/tu-dresden/kontakte-services/anschrift
Responsibility for recognising academic and exam certificates/credits
Recognition of certificates/credits (“Anrechnungsbescheid”, transfer of credit notice) for applicants with German citizenship who transfer from abroad or from a course of study in a related field: “Landesprüfungsamt für Akademische Heilberufe” (State Examination Office for Academic Health Professions) at the applicant’s place of birth
Recognition of certificates/credits (“Anrechnungsbescheid”, transfer of credit notice) for applicants with non-German citizenship who transfer from abroad or from a course of study in a related field: “Landesprüfungsamt für Medizin, Psychologie und Pharmazie” (State Examination Office for Medicine, Psychology and Pharmacy) in Düsseldorf. For information see “Exchanging university places”
The branch of the Admissions Office at the Faculty of Medicine examines and decides on any exchanges of university places.
Legal framework for applicants
Selection procedure of the university - medical studies (“AdH-Med”)
Auswahlverfahren der Hochschule - Studiengang Medizin (AdH-Med)
“Sächsische Studienplatzvergabeverordnung” (Saxon Study Places Allocation Regulations):
Sächsische Studienplatzvergabeverordnung
Enrolment Regulations of TU Dresden:
During your studies
General informations:
tu-dresden.de/studienstart
The first-semester introductory events (ESE) are organised jointly by the Faculty and the Student Council and take place right at the beginning of the first semester (winter), when they serve to familiarise new students with the Faculty, the campus and with student life in Dresden
The current programme can be found here before the semester starts.
please see the german version
Exmatrikulation
(auf eigenen Antrag)
Die Exmatrikulation kann mit dem "Antrag auf Exmatrikulation" in der Regel zum Semester-Ende beantragt werden über das selma Portal
https://portal.slm.tu-dresden.de.
Bitte beachten Sie, dass der Antrag in Papierform rechtzeitig dem Immatrikulationsamt (Außenstelle) vorliegt, da eine rückwirkende Exmatrikulation NICHT möglich ist.
Exmatrikulierte Studenten erhalten eine Exmatrikulationsbescheinigung und eine Studienzeitbestätigung (für Zwecke der gesetzlichen Rentenversicherung) an die von ihnen angegebene Anschrift gesandt.
Weitere Informationen auf den Seiten des Immatrikulationsamtes
unter: https://tu-dresden.de/studium/im-studium/studienorganisation/exmatrikulation
The Faculty of Medicine has earlier deadlines for re-registration!
You need to re-register in time - by 15th August for the winter semester and by 15th February for the summer semester - to be eligible for allocation to the group lists and admission to the courses.
Leave of absence
You need to use the selma portal at https://portal.slm.tu-dresden.de to submit your application for leave of absence from your studies in due form and on time within the re-registration period, and you need to state the reasons for your application. As a rule, leave of absence is granted for only 2 semesters according to TU Dresden’s Enrolment Regulations .
Leave-of-absence semesters are not regarded as semesters of study and are not included in the standard period of study.
Further formalities when applying for leave of absence for a doctoral thesis / doctorate: written statement specifying the reasons why and to what extent doing doctoral studies will be conducive to your current degree programme. (There is no official template for this application, the only requirement being that you submit your request in any written form. German = formlos)
Confirmation from your doctoral supervisor stating your name, the period of time and the corresponding dissertation topic, using the letterhead of the institute/institution.
Before applying for the leave-of-absence semester, please inquire at the relevant institutions whether and under what conditions the “BaföG” (student loan) Office, the “Kindergeldkasse” (Child Benefit Fund) and also the “Halb-/Waisenrente” (Half-orphan’s Pension/Orphan's Pension) will continue to make payments in order for you to be spared any repayments.
Further information and advice:
Illness
Legal framework
“Studienordnung Medizin” (Study regulations for medicine) and “Rahmenpraktikumsordnung - Ordnung zur Absolvierung scheinpflichtiger Lehrveranstaltungen im Studiengang Zahnmedizin” (Framework internship regulations - Regulations for the completion of mandatory classes in dentistry studies) at the Faculty of Medicine Carl Gustav Carus see legal framework during your studies
Illness during courses requiring compulsory attendance
We recommend that
(a) you inform the relevant “Fachgebiet” (Department) by e-mail or by telephone
(b) you keep your sick note in order to be able, if necessary, to document your absence later
(c) you find out directly from the “Fachgebiet” (Department) if you can re-do parts of the course you missed, if the duration of your absence amounts to more than 15% of the course
lllness during performance reviews
If you withdraw from a performance review due to illness, you must present a medical certificate from an “Amtsarzt” (Public health officer) to the “Fachgebiet” (Department) no later than the third working day after the date of the performance review. The effectiveness of the withdrawal depends on the approval of the “Fachgebiet” (Department). Approval will only be granted if your withdrawal was communicated promptly, if there are important reasons and these have been proven in good time.
The medical certificate you need to submit can be found here:
Ärztliche Bescheinigung zur Vorlage beim Prüfungsausschuss
Krankenversicherung
Für alle Studierenden besteht Krankenversicherungspflicht. Studienanfänger müssen vor Studienbeginn von ihrer Krankenkasse eine Bescheinigung über das bestehende Versicherungsverhältnis anfordern und diese im Immatrikulationsamt der Hochschule vorlegen.
Privat versicherte oder von der Versicherungspflicht befreite Studienanfänger legen eine Befreiungsbescheinigung der gesetzlichen Krankenkasse vor. (Achtung: Der Antrag auf Befreiung von der Krankenversicherung kann nur bis spätestens 3 Monate nach Studienbeginn bei der gesetzlichen Krankenkasse gestellt werden.)
Änderungen der Krankenversicherung sind dem Immatrikulationsamt bekanntzugeben.
Unfallversicherung
Studierende der Medizinischen Fakultät sind während ihres Studiums durch die Gesetzliche Unfallversicherung versichert. Die Gesetzliche Unfallversicherung tritt bei Wege- und Arbeitsunfällen sowie bei Berufskrankheiten ein. Studierende sind ortsunabhängig im Rahmen ihrer Ausbildung versichert. Sind Studenten während des PJ in einem anderen Bundesland tätig, ist die jeweils dort ansässige Landesunfallkasse zuständig.
Bei Auslandsaufenthalten (PJ, Famulatur, Auslandssemester, Austauschprogramme) besteht kein gesetzlicher Unfallversicherungsschutz.
Weitere Informationen finden sich auf folgenden Internetseiten:
www.unfallkassesachsen.de
Die Approbation für Ärzte sieht Ausbildungsabschnitte von je bis zu 2 Monaten Dauer (Krankenpflegedienst und Famulatur) vor. Hinsichtlich des Versicherungsschutzes und der Zuständigkeit gelten die Regelungen zu Praktika außerhalb der Hochschule. Der Famulant gilt als Praktikant und ist daher über das jeweilige Krankenhaus / die Artzpraxis bei der fachlich zuständigen Berufsgenossenschaft zu versichern.
Alle Angaben sind ohne Gewähr.
Unfallmeldungen
Studierende, die auf dem Weg von zu Hause zum Studium bzw. vom Studium nach Hause oder während der Lehrveranstaltungen bzw. auf den Wegen zu den einzelnen Lehrveranstaltungen einen Unfall erleiden, sollen diesen sobald als möglich (i. d. R. spätestens nach 3 Tagen) - u. U. nach Aufsuchen eines Notarztes - im Sekretariat des Referates Lehre Ansprechpartner anzeigen. Die Meldung wird formgerecht an den Unfallversicherungsträger der TU weitergeleitet.
ServiceCenterStudies
Your contact for all questions relating to your studies. The ServiceCenterStudies provides initial information on planning and organising your studies, on application and enrolment, and, if necessary, puts you in direct touch with the relevant contact persons:
https://tu-dresden.de/studium/im-studium/beratung-und-service/servicecenterstudium
TU project PASST?!
Partnership · Successful Studies · TU Dresden: http://tu-dresden.de/passt
Housing, financing, etc.
Studentenwerk
Central Student Information and Counselling Service of TU Dresden
https://tu-dresden.de/zsb/im-studium
Psychosocial Counselling for Students of the Faculty of Medicine
at University Hospital Dresden (UKD) / Department of Psychosocial Medicine
E-Portal
Alle wichtigen Informationen der Medizinischen Fakultät zum Studium (Vorlesungsmaterial, Formulare, Lehrveranstaltungsordnungen usw.) finden Sie Im E-Portal.
Selma
Die Immatrikulationsdaten und Prüfungsergebnisse werden im zentralen Portal Selma der TU Dresden abgelegt.
Das System IMS-m an der Medizinischen Fakultät Dresden
Das „Item Management System Medizin“ (IMSm) ist ein System zur Verwaltung, zum Austausch und zur Qualitätssicherung von Prüfungsinhalten (Review von Prüfungsfragen, Teststatistik- Trennschärfe/ Schwierigkeitsgrad). Es wurde am Kompetenzzentrum für Medizinische Prüfungen des Landes Baden-Württemberg an der Universität Heidelberg entwickelt und kooperiert mit der Charité Berlin und der LMU München und kann zur Entwicklung aller Prüfungsarten in Einzelfächern oder auch fachübergreifend beitragen. Weitere Informationen finden Sie unter:
www.ucan-assess.org.
Die Auswertung der Klausurdaten wird mit dem Programm Examinator
realisiert.
Das IMS wird seit dem Wintersemester 2007/2008 an der Medizinischen Faklultät eingesetzt. Dazu werden regelmäßig Schulungen durch das Referat Lehre/QM in der Lehre organisiert. Um mit dem System zu arbeiten, ist ein Login notwendig. Bitte wenden Sie sich dazu an Herrn Dipl.-Ing. Matthias Hinz (siehe Ansprechpartner unten auf dieser Seite).
ZIH-Login
Das ZIH betreibt das zentrale Identitätsmanagementsystem der TU Dresden. Der Nutzer erhält ein ZIH-Benutzer-Login, das als Grundlage für nahezu alle weiteren vom ZIH angebotenen Dienste zwingend erforderlich ist. An unserer Fakultät wird es für das ePortal, die Lernplattform "CASUS" und TU-weit für selma / campus net, E-Mail Zugang u. a. Dienste benötigt.
Weitere Informationen unter http://tu-dresden.de/zih
Studierende
Das Login des Zentrums für Informationsdienste und Hochleistungsrechnen (ZIH-Login) der TU erhalten Sie automatisch bei der Immatrikulation als IDM-Coupon an die von Ihnen bei der Bewerbung angegebene E-Mailadresse zugesandt.
TU-Mitarbeiter
Mitarbeiter/innen der Medizinischen Fakultät erhalten im Rahmen einer Neueinstellung eine Coupon-ID in der Personalabteilung, welche die direkte Aktivierung erlaubt. Eine Verlängerung der Logins dieser Personengruppe erfolgt automatisch. Mitarbeiter/innen beantragen das Login in der Personalabteilung.
ZIH-GAST-Login
Nicht-TU-Mitarbeiter/innen (z. B. des UKD), die in Forschung und Lehre tätig sind, können ein "ZIH-GAST-LOGIN" beantragen. Dafür benötigen diese Personen das Einverständnis eines TU-Mitarbeiters ("TU-Kontaktperson"). In der Regel ist dies der entsprechende Klinik- bzw. Institutsdirektor, der als Professor der TU Dresden die Zeichnung vollziehen darf. Es ist auch möglich, dass ein anderer TU-Mitarbeiter (z. B. Lehrverantwortlicher/Lehrkoordinator) als TU-Kontaktperson agiert.
“Studium generale” (lecture series)
The “Studium generale” comprises courses that have been designed and are offered in addition to the regular courses with university examinations (Diplom, Bachelor, Master, etc.). The aim is to expand general knowledge and to deepen the sense of responsibility in the development and application of scientific findings. For degree programmes with state examinations, these additional courses are purely optional.
General information about the Studium generale:
https://tu-dresden.de/studium/im-studium/studienorganisation/lehrangebot/studium-generale
Your attendance can be certified on attestation cards, which are handed out at the beginning of the first two lectures, and you can be awarded 1 ECTS credit. The certificate for regular participation in the lecture series is issued after the end of the series. The certificate is issued and signed when you present the clearly legible attestation card, including the certificate of attendance (see reverse side of the attestation card), at the “Referat Lehre” (Teaching Department) of the Faculty of Medicine (postal address: Fetscherstr. 74, 01307 Dresden)
Citizens' University
(Bürgeruniversität)
https://tu-dresden.de/studium/angebote-jung-alt/buergeruniversitaet-und-seniorenakademie
1st und 2nd section of study
Approbationsordnung für Ärzte (ÄAppO)
www.gesetzte-im-internet.de/_appro_2002
Sächsisches Hochschulgesetz
http://www.revosax.sachsen.de/vorschrift/10562
Further important legal provisions (e.g. regulations regarding usage fees etc.) can be found under the keyword “Hochschule” (University) on the websites of the “Recht- und Vorschriftenverwaltung Sachsen” (Legal and regulatory administration Saxony): http://www.revosax.sachsen.de
Study Regulations for Medical Studies
Pursuant to § 36 of the “Gesetz über die Hochschulen im Freistaat Sachsen” (Sächsisches Hochschulgesetz – SächsHSG, Law on the universities in the Free State of Saxony) of 10 December 2008 (SächsGVBl. p. 900), last amended by Article 10 of the Act of 26 June 2009 (SächsGVBl. p. 375, 377), and pursuant to § 2 section 7 of the “Approbationsordnung für Ärzte” (Licencing Regulations for Physicians) of 27 February 2002 (BGBl I 2002, 2405), last amended by Article 7 of the Act of 30 July 2009 (BGBl. I p. 2495), TU Dresden has issued Study Regulations for Medical Studies.
The “Studienordnung” (SO, Study Regulations) for Medical Studies of 26 May 2010 was published in the “Amtliche Bekanntmachungen der TUD” (Official Notices of TUD) of 16 June 2010. The SO has therefore been in effect and legally valid since 17 June 2010.
Studienordnung_Medizin_2010-05-26.pdf
Studienordnung_Medizin_Anlage-1_2010-05-26.pdf
Studienordnung_Medizin_Anlage_Studienablauf_2018-19_Stand_2018-01-10_mit_LN_Webversion.pdf
Durchfuehrungsbestimmung-1_Bewertung_von_Kprim-Fragen_in_Klausuren_2015-07-23.pdf
Durchfuehrungsbestimmung-2_Uebernahme_IMPP-Zeiten_2015-12-10.pdf
Liability
Infoblatt_Haftung_im_Studentenunterricht_2014-04-09.pdf
Formular_aktenkundige_Belehrungs-Bestaetigung_Haftung_im_PJ_2014-04-14.pdf
DIPOL Courses:
DIPOL_Kursuebersicht_SoSe_2022.pdf
Course materials and timetable can be found in the ePortal
(password-protected area)
Das neue Lehrangebot fakultativer Vertiefungskomplexe bietet Ihnen die Möglichkeit tief einzutauchen in die Fachbereiche, die Sie begeistern. Auf der Suche nach dem Nachwuchs von Morgen haben engagierte ÄrztInnen und DozentInnen neuartige Intensivkurse entwickelt. Frei von Gegenstandskatalog und Approbationsordnung besteht mit diesem Format erstmalig die Freiheit sich bereits im Studium zu spezialisieren. Motiviert durch die Aussicht auf Studierende, die mehr wünschen als eine Unterschrift auf der Testat-Karte, gewähren die Kliniken einzigartige Einblicke. Keine Pflicht, kein Zwang – freiwillige und begeisterte DozentInnen und Studierende, das ist die Motivation der Vertiefungskomplexe. Dadurch entsteht die Freiheit für viel praktische Erfahrung, Exkursionen, Kompetenzen statt Fakten und vieles mehr. Zum Abschluss erhalten Sie das "DresDner ZusatzZertifikat" (D²Z²-Zertifikat) der TU Dresden.
Mehr Infos zu den Kursen finden Sie im OPAL unter:
https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/repository/catalog/24262836227
und auf der Webseite des Carus Lehrzentrum
https://tu-dresden.de/med/mf/carl/projekte/fakultative-vertiefungskomplexe
State examinations
Webseite des Landesprüfungsamtes Sachsen
The overall certificates for registering for the state examinations can be obtained from the “Prüfungsamt” (Examination Office) of the Faculty of Medicine (“Referat Lehre”, Teaching Department). For contact details and office hours, please see Your contact persons.
Illness during state examinations
Please contact directly the “Landesprüfungsamt für Akademische Heilberufe Sachsen” (Saxon State Examination Office for Academic Health Professions) https://www.lds.sachsen.de/lpa/
Pflegepraktikum
Für die Anerkennung des Pflegepraktikums ist das Sächsische Landesamt für akademische Heilberufe zuständig. Bitte beachten Sie dazu alle Informationen, die von dort gegeben werden:
Webseite des Landesprüfungsamtes Sachsen
Famulaturen
Webseite des Landesprüfungsamtes Sachsen
Bitte beachten Sie auch, dass Sie sich rechtzeitig in der gewünschten Praktikums-/Famulatur-Einrichtung melden. Möglicherweise müssen Sie folgende Unterlagen der Praktikums-/Famulatur-Einrichtung beschaffen:
1) Impfstatusbögen für Beschäftigte / Praktikanten / Hospitanten
2) Erhebungsbogen arbeitsmedizinische Vorsorge und Eignungsuntersuchung
3) Immatrikulationsbescheinigung.
ACHTUNG: die Bearbeitungszeit der eingereichten Unterlagen kann auch 6 Wochen betragen – bitte kümmern Sie sich daher rechtzeitig!
Famulaturbörse der Kassenärztlichen Vereinigung Sachsen
3rd section of study (practical year)
Structure of tertials (four-monthly periods)
Start of Practical Year |
3rd Monday in May |
Number of days you may be absent |
30 days overall, with a maximum of 20 during one tertial |
Optional subject |
Possible: 16 weeks general medicine |
Particularities |
Up to 8 weeks in suitable academic / medical teaching practices or other suitable out-patient care institutions |
PJ-Startzeiten bis Turnus-Herbst-2019.pdf
PJ-Startzeiten Turnus-Frühjahr-2020 und Turnus-Herbst-2020.pdf
Planung-PJ-Zeiten-und-Mobilitaet-2021.pdf
PJ Regulations
PJ-Ordnung_FR-Beschluss_2016-12-16.pdf
Liability and liability insurance in teaching
Formular_aktenkundige_Belehrungs-Bestaetigung_Haftung_im_PJ_2014-04-14.pdf
The Rules for Liability during the lectures cou can find in the part of general rules frameworks.
PJ Commission and Contact Persons
Members: here
Chairperson: Prof. Th. Zahnert, ENT, orl@uniklinikum-dresden.de
Contact in the “Referat Lehre” (Teaching Department): see “Ihre Ansprechpartner” (“Your contact persons”).
PJ Courses to choice and regulations
2019-06-11_Antragsverfahren_neue_PJ_Wahlfaecher.pdf
Interdisciplinary options for PJ (practical year) students
This Offers are for all Students durcing the Practical Year for all clinics and hospitals:
* Radiology for internistic PJ students (X-ray demonstration):
first Tuesday of every month from 3 pm to 4 pm,
Mildred Scheel Haus 66c, conference room.
If you have any further questions, please contact Senior Physician Dr. Astrid Zeißig:
Requirements
Proof of having passed the 2nd section of the Medical Examination
New as of “Cohort May 2019”: online booking of PJ (practical year) places via the “PJ Portal” for all three “tertials” (four-monthly periods). Registration via the portal is mandatory for all students who start the PJ from this point in time, even if they do their PJ at hospitals that are not represented in the portal.
- From the start of registration, the students concerned can register in the PJ portal. As soon as you have received a confirmation e-mail, you will take part in the procedure.
- Then you will be verified by your home university (the home university will automatically receive a request to do this).
- From now on, you can lodge your desired places in the “memory list” and compile your plan.
- The overview of the respective clinic shows how many places are available.
- Since these numbers will change continuously during the booking period, you should always refresh and update the memory list (up to the point you are allowed to make binding bookings).
- The individual starting time will be determined by lottery procedure and communicated to the student by e-mail.
- From the individual starting time onwards, you can make bindings bookings for the three tertials.
- As soon as you are logged in at your personal starting time, your request will then be held for 150 seconds and will be extended repeatedly as soon as you update the availability, up to the time of booking.
- General medicine can be found in the PJ-Portal under “Lehrpraxen Allgemeinmedizin” (Teaching practices general medicine).
- Tertials abroad (teaching hospitals abroad that are recognised by the LPA) are booked in the system as “Ausland” (abroad).
- Domestic tertials at teaching hospitals that are not currently participating in the PJ-Portal project are booked as “Inland” (domestic).
- When selecting the optional subject, please ensure that it is a recognised optional subject of the home university (and thus of the relevant state examination office).
- In the system, you can apply to be recognised as a case of hardship. These cases will be processed and decided before the starting times are allocated.
- If you want to request a (permitted) split, you must also enter it in the PJ portal. However, such “sub-tertials” cannot be booked directly in the PJ portal.
- Students wishing to withdraw their application to do the PJ must inform the “Referat Lehre” (Teaching Department) in writing immediately (e.g. by e-mail).
- Once you have registered, you can find further information on how to use the PJ-Portal under the heading “Hilfe” (Help).
For information on periods of absence / interruption, please refer to the heading “Dates and Information”
See the german version.
Please see the german version.
Please see the German version.
If you would like to do your PJ abroad, please note the information of the “Sächsisches Landesprüfungsamt für akademische Heilberufe” (Saxon State Examination Office for Academic Health Professions):
http://www.ldd.sachsen.de/lpa -->“Ausbildung zum Arzt” (Training to become a doctor) --> Information leaflet on practical training (PJ new) according to § 3 ÄappO (Licencing Regulations for Physicians)
Further information can be found under ““Internationales Studium” (International Studies) on this page.
Practical Year Logbooks
Please see the German version.
x
###Seiten im Aufbau
An PJ-Studierende, PJ-Beauftragte & PJ-Betreuer*innen
Im Rahmen der Neukonzeption der Evaluationsstrategie der Medizinischen Fakultät Carl Gustav Carus wird für das PJ ein Assessment-Tool zur Erfassung des Kompetenzzuwachses der Studierenden in Verbindung mit standardisierten Feedbackgesprächen angeboten. Die Kompetenzerfassung erfolgt durch regelmäßige Selbst- und Fremdeinschätzungen. Neben den Vorteilen, die sich durch die Kompetenzerfassung und das Feedback für Studierende unmittelbar ergeben, ist die Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus daran interessiert, das Curriculum und somit auch das PJ stetig zu verbessern und an einer kompetenzorientierten Lehre auszurichten.
Der bereitgestellte Fragebogen basiert auf den „Kompetenzrollen“ des Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalogs Medizin (NKLM). Diese sind angelehnt an das CanMEDS-Konzept (Canadian Medical Education Directives for Specialists) und orientieren sich am Berufsbild des Arztes/der Ärztin und umfassen neben Fachwissen und Fertigkeiten auch Haltungen, Wissenschaftskompetenzen und sogenannte Soft Skills. Die Bearbeitung des Fragebogens nimmt ca. 5 Minuten in Anspruch.
Unter folgendem Link können Studierende ihre Selbsteinschätzung vornehmen: (Link hinterlegen)
Unter folgendem Link können Studierende Ihre*n PJ-Betreuer*in bzw. eine*n Arzt/Ärztin, der/die eng mit ihm/ihr zusammenarbeitet zur Fremdeinschätzung einladen: (Link hinterlegen)
Nähere Informationen für Studierende sowie PJ-Beauftrage und PJ-Betreuer*innen finden Sie unter den jeweiligen Reitern.
Die zugrundeliegende Datenschutzvereinbarung finden Sie hier (Link).
Die Medizinische Fakultät bittet herzlich um Ihre Mitwirkung, um das neu integrierte Evaluations- und Feedbackkonzept möglichst flächendeckend in allen Lehrkrankenhäusern der Fakultät praktizieren zu können.
Study abroad
How to apply
1. Registration at TU Dresden / Data entry:
To apply, please first enter your data onlinehier
Attention! "Selected Degree Programme" under"Abschluss/Degree" is " Abschluss im Ausland"
2. Application documents:
- Confirmation of study plan from the home university / Learning Agreement
including the exact details of your envisaged studies at TU Dresden - Transcript of Records / proof of academic achievements to date at your home university
- Language certificate / proof of German language proficiency (B2 according to the European Framework of Reference)
- Immunization Verification Form
- CV in German or Englisch
- Passport photo
Application deadlines are:
for summer semester (1.4. - 30.9.) until 15th January
for winter semester (1.10. - 31.3.) until 15th June
Please send your complete application documents by e-mail (pdf files) to or upload the documents into your MobilityOnline account.
Course structure, content and ECTS credits
To ensure that your studies do not overlap, we recommend that you choose courses from one single academic year. At most, courses from two different academic years can be chosen.
If you would like to attend courses from different academic years, there will be overlaps in the timetable. In that case, fulfilment of the Learning Agreement cannot be guaranteed.
Information from A to Z
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/internationales/informationen-von-a-z
How to apply
1. Please send your complete application documents by e-mail (pdf files) to
2. Bewerbungsunterlagen:
- Confirmation of study plan from the home university / Training Agreement
specifying the names of the departments as well as the desired period (duration in weeks or exact dates). For paediatrics and psychiatry, the minimum duration is 4 weeks. At all other departments you should stay at least 3 weeks. A total period of 3 months is advisable. - Proof of Enrollment (home university)
- Transcript of Records / proof of academic achievements to date at your home university
- Language certificate / proof of German language proficiency (B2 according to the European Framework of Reference)
- Immunization Verification Form
- CV in German or English
- Passport-style photo
- Extended international Cerfificate of Good Conduct ( German and EU- citizens MUST apply here https://www.fuehrungszeugnis.bund.de/ffw/form/display.do?%24context=050B36848230778E0E11) as a mandatory requirement for clinical practice in:
- Gynecology
- Pediatrics/ Pediatric surgery
- Radiology
- Anesthesiology
- Psychiatric Department
- Maxillofacial surgery
Application deadlines are:
for summer semester (1.4. - 30.9.) until 15th January
for winter semester (1.10. - 31.3.) until 15th June
We will place you in an internship. For this reason, please do not look for one yourself.
Student Halls of Residence
The minimum rental period in the student halls of residence is 4 months (http://www.studentenwerk-dresden.de/wohnen/). Should you be coming to us for a shorter period, please visithttps://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/internationales/informationen-von-a-zfor further information.
Information From A to Z
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/internationales/informationen-von-a-z
Informationen von A - Z
ERASMUS Partneruniversitäten
Bewerbung
Die Ausschreibung der zur Verfügung stehenden Plätze findet i. d. R. im Januar für das darauf folgende Studienjahr im ePortal statt (Winter- und/oder Sommersemester!). Sie können sich nur innerhalb der Bewerbungsfrist bewerben. Alle Angaben dazu finden Sie im Ausschreibungstext.
Im Vorfeld empfehlen wir Ihnen, sich in der ERASMUS-Sprechstunde zu informieren, die der ERASMUS Koordinator Prof. Falkenburger jeden Mittwoch um 8:00 Uhr anbietet (Klinik für Neurologie, Haus 27 (DINZ), Raum 1.517 (hinter Leitstelle F)). Hierfür melden Sie sich bitte in der Außenstelle des Akademischen Auslandsamtes (med-lehre-aaa@mailbox.tu-dresden.de).
Weitere Informationen zur Bewerbung gibt es hier
Ein Infoblatt für ausgewählte outgoings finden Sie hier: Infoblatt für Outgoings_Med.pdf
Wichtige Information zur Beurlaubung
1. Eine Beurlaubung wird empfohlen, wenn im Ausland nur wenige Leistungen erbracht werden können und absehbar ist, dass Sie nach der Rückkehr hier noch viel absolvieren müssen.
2. Wir empfehlen keine Beurlaubung, wenn im Ausland hingegen viele Leistungsnachweise erbracht werden können.
Wenn Sie sich unsicher sind kontaktieren Sie uns bitte unter med-lehre-aaa@mailbox.tu-dresden.de.
Anerkennung von Studienleistungen
Wir empfehlen für die Nachbereitung, Anerkennung Ihrer absolvierten Leistungen und die Organisation des weiteren Studiums mindestens 4 Wochen vor Vorlesungsbeginn einzuplanen. Gern helfen wir im Referat Lehre weiter.
Im Rahmen des ERASMUS-Austauschprogrammes werden Leistungen durch das „Transcript of Records“ (ToR) in international standardisierter Weise bestätigt. Ist die Prüfung im Ausland erfolgreich abgeschlossen worden, werden diese Leistungen prinzipiell anerkannt.
Die Anerkennung von komplett abgeschlossenen Fachgebieten (die den Leistungsnachweisen lt. Approbationsordung entsprechen) erfolgt ausschließlich durch das Sächsische Landesprüfungsamt für akademische Heilberufe (SächsLPA Äquivalenzbescheinigung Med2). Entscheidend für die Anerkennung ist die positive Note. Die Studierenden legen dafür dem LPA das ToR vor. Die Anrechnung der im Ausland erbrachten Studienleistungen durch das LPA ist gebührenpflichtig (dzt. € 35).
Die Anerkennung von Teilleistungen erfolgt im Fachgebiet durch den für den entsprechenden Leistungsnachweis verantwortlichen Fachvertreter, der nach Komplettierung der Anforderungen dann auch den Leistungsnachweis ausstellt. Es muss, insbesondere in den Fächern Innere Medizin und Chirurgie, die Kombination der jeweiligen Teilleistungen beachtet werden (Bspw. müssen alle Teilleistungen der Klausur 1 im Fach Chirurgie erfolgreich abgelegt worden sein, andernfalls ist keine Anerkennung möglich und die gesamte Klausur muss an der Medizinischen Fakultät der TU Dresden wiederholt werden).
Bittte sprechen Sie das Prüfungsamt der MF bezüglich der Formulare zur Anerkennung von Teilleistungen.
Auslandsstudium an anderen Hochschulen außerhalb ERASMUS
Im Prinzip besteht die Möglichkeit, außerhalb von bestehenden bilateralen Abkommen (z. B. ERASMUS+) im Ausland zu studieren. Die Organisation des Aufenthaltes, die Suche nach geeigneten Fördermöglichkeiten sowie die Anerkennung im Nachgang obliegt Ihnen. Informationen gibt es hier Mobilitätsportal
Ansprechpartner
Siehe Ihre Ansprechpartner auf dieser Seite (Außenstelle Akademisches Auslandsamt)
Die Seite ist nur aus Deutsch verfügbar.
After the degree programme
Alumni-Netzwerke
Die Betreuung der Alumni wird an der Medizinischen Fakultät über das Alumni- und Fördernetzwerk der Hochschulmedizin Dresden im Carus Campus realisiert .
Außerdem bietet das Absolventen-Netzwerk der TU-Dresden interessante Angebote:
https://tu-dresden.de/studium/nach-dem-studium/netzwerke
Service
... which have not yet been answered by the information on this page.
DIPOL®
stands for “Dresdner Integratives Problem-/ Praxis-/ Patienten- Orientiertes Lernen”. (Dresden Integrative Problem-/ Practice-/ Patient-oriented Learning) The reform curriculum DIPOL® is a hybrid curriculum consisting of new and traditional elements. Lectures are retained to a reduced extent. Courses, internships and bedside teaching are integrated to an increased extent. New elements are: teaching in small groups in tutorials (8 to 10 students) under the guidance of a trained tutor, case discussions, self-study time for students, modern forms of teaching and learning (multimedia etc.), interdisciplinary teaching and new forms of examinations. All elements required by the new ÄAppO (Licencing Regulations for Physicians) are integrated within DIPOL®.
Lost property
is to be handed in to the “Wachschutz” (Site security) at the main gate (Tel.: 2019). At the Faculty of Medicine, lost property should be handed over to the facility management in the MTZ (Medical Theoretical Centre, Tel.: 458-6668). In the clinic, lost property is collected in the patient admissions and forwarded to the lost property office (Tel.: 458-3217). The lost property office is located in House 62, room 0.214, Schubertstraße 18. After one month of storage, lost property will be handed over to the “Ordnungsamt/Fundbüro” (Public order office/Lost property office) of the City of Dresden.
Gesamtbescheinigung (Overall certificate)
The overall certificates for registering for the state examinations can be obtained from the “Prüfungsamt” (Examination Office) of the Faculty of Medicine (“Referat Lehre”, Teaching Department). For contact details and office hours, please see “Ihre Ansprechpartner” (Your contact persons).
Your contact persons

Sekretariat: Christin Seidel
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

Dean of Studies for Medicine, Prof. Dr. rer. med. Ingo Röder
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

Leitung Studiengangskoordination: Dr. Susanne Lerm
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

Studiengangsmanagement, Ressourcenplanung: Cornelia Schubert
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

Immatrikulation (Rückm., Beurl. / Exmat.; Außenst. Immat.-Amt, Dt. u. andere EU-Staaten), Kathrin Seiffert
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 104 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
- Monday:
- 09:30 - 11:30
- 12:30 - 15:00
- Wednesday:
- 09:30 - 11:30
Ansonsten Termine nach Vereinbarung per eMail

SG Internationales, Außenstelle des Akademischen Auslandsamtes (Nicht EU-Staaten), Nataliia Kolomiiets
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 102 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
NACH E-MAIL-ANMELDUNG: Mo. 13:00-15:00 Uhr; Mi. 12:30-14:30 Uhr

SG Prüfungsmanagement, Grit Zemann (Notenübersichten MED/ZM/PH, BAföG, Gesamtbescheinigung M1, M2, Z1)
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 103 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Bereich Medizin, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
- Monday:
- 09:30 - 11:30
- 12:30 - 15:00
- Wednesday:
- 09:30 - 11:30
Ansonsten Termine nach Vereinbarung per eMail

SG Prüfungsmanagement, Wenke Schmidt (Belegung von LVs, Gruppeneinteilung, Selma)
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 102 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
BAföG, Gesamtbescheinigung Med. Klinik
Postal address:
TUD Dresden University of Technology
Medizinische Fakultät
Referat Lehre
Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
ZUR ZEIT SPRECHZEIT NUR IM AUSNAHMEFALL NACH E-MAIL-ANMELDUNG MÖGLICH

Leitung Stabsstelle Didaktik und Lehrforschung (AdH, Medizindidaktik, Curriculumsentw.) Dipl.-Psych. Mike Hänsel
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), UG, Zi. 010 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
- Tuesday:
- 14:00 - 15:30

Stabsstelle Didaktik und Lehrforschung (SG Medizindidaktik und SG Curriculumsentw.), Dipl.-Psych. Maike Linke, MME
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

Stabsstelle Didaktik und Lehrforschung (SG Medizindidaktik, SG Curriculumsentw.), Dr. Annette Strumpf
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

SG Praktisches Jahr, Jeannette Matthes
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).

Ansprechpartnerin Mutterschutz: Sylvia Wünsche
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Med.-Interprofessionelles Trainingszentrum (MITZ)
Haus 105, Zi. 208
Blasewitzer Str. 86
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Referat Lehre Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Office hours:
nach Vereinbarung per Telefon oder Mail

SG Lehrveranstaltungsmanagement, Thomas Brückner
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), 1. OG, Zi. 206 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
Sprechzeit nach Vereinbarung
SG QM, Evaluation und IT im Referat Lehre, Daniella Modler
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), 1. OG, Zi. 205 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
Sprechzeit nach Vereinbarung

Medizinisch-Interprofessionelles Trainingszentrum (MITZ), Leitung: Marie-Christin Willemer
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Haus 105 Blasewitzer Str. 86
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Medizinisch-Interprofessionelles Trainingszentrum (MITZ) Fetscherstr. 74
01307 Dresden