Successful - Digital - Integrated: Studying at TU Dresden (EDI:TUD)
The objective of the project, which is based at the Institute of Lightweight Engineering and Polymer Technology (ILK), is to improve welcome culture for international students, in order to increase the attractiveness of Germany as a place to study. It is part of the STIBET II program. The concrete goal on the ground is to improve the integration and support of international students at the TU Dresden. Therefore, international students are closely accompanied along their entire path to graduation in order to avoid dropouts.
The first project stage includes the following project goals:
- Communicating academic culture at the TU Dresden through the support of tutors
- Networking of German and international students
- Expansion of the digital offers in OPAL
- Expansion of the intercultural and methodological competencies of the teaching staff
- special offers to teach technical languange
For the second project stage, the linking of the EDI:TUD project with already existing offers of the university is added as the 6th project objective.
The accompanying evaluation focuses on these six goals and uses various qualitative and quantitative data to assess the work done. In addition, the ZQA is responsible for the scientific monitoring. The results can be found here:
- Schulze-Stocker, F., Dunkel, P., Jaschan, A. & Dechyeva, D. (2021). Was benötigen internationale Studierende, um erfolgreich zu studieren? Vortrag im Rahmen der digitalen Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Mainz, September (peer-reviewed).
- Kaggl, C., Schulze-Stocker, F. & Jaschan, A. (2022). „Kulturelle Bereicherung“ vs. „Ressourcenmangel“ – Betreuung internationaler Studierender an der TU Dresden. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Stuttgart, September (peer-reviewed).
- Schulze-Stocker, F. (2022). Das Projekt EDI:TUD: »Erfolgreich – Digital – Integriert: Studium an der TU Dresden. Sprecherin im kollegialen Austausch „Wege zur Steigerung des Studienerfolgs internationaler Studierender“ im Rahmen der Netzwerkkonferenz des DAAD, Juni.
- Schulze-Stocker, F., Dunkel, P. & Jaschan, A. (2022). Erreichbarkeit internationaler Studierender im Kontext von (digitalen) Präventions-, Interventions- und Evaluationsmaßnahmen. Posterpräsentation im Rahmen der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, März (peer-reviewed).
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Schulze-Stocker, F., Dunkel, P., Jaschan, A., Dechyeva, D. & Heitkamp-Mai, M. (2022). Was benötigen internationale Studierende, um erfolgreich zu studieren? Das Projekt EDI:TUD: »Erfolgreich – Digital – Integriert: Studium an der TU Dresden. Vortrag im Rahmen der Netzwerkkonferenz des DAAD, Juni.
- Schulze-Stocker, F., Heitkamp-Mai, M., Dunkel, P., Jaschan, A. & Dechyeva, D. (2022). Erfolgreich, digital und integriert studieren – ein Projekt zur Steigerung des Studienerfolgs internationaler Studierender an der TU Dresden. In Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD; Hrsg.), Internationale Studierende in Deutschland Perspektiven aus Hochschulforschung und Hochschulpraxis (S. 111-121). Bonn: DAAD-Studien.
- Selbig, M. (2022). Willkommenskultur im Fokus. DAAD-gefördertes Forschungsprojekt untersucht Integration chinesischer Studierender. Interview mit F. Schulze-Stocker, Colin Kaggl & A. Jaschan. Dresdner Universitätsjournal, 33(20), 8. Download unter: https://tu-dresden.de/tu-dresden/newsportal/ressourcen/dateien/universitaetsjournal/uj_pdfs/uj_2022/UJ20-22.pdf?lang=de
- Kercher, J. (2023). “Hochschulen sollten sich nicht auf das Engagement einzelner Lehrender verlassen”. Interview mit F. Schulze-Stocker. Wissenschaft weltoffen. https://www.wissenschaft-weltoffen.de/de/2023/03/29/hochschulen-sollten-sich-nicht-auf-das-engagement-einzelner-lehrender-verlassen/
Duration
01/2021 until 12/2023
Project sponsor and funding program
The project is funded by the German Academic Exchange Service (DAAD) as part of the program "STIBET II - Model Projects to Improve the Welcome Culture" with funds from the German Foreign Office (AA).
Project partners
International Office (AA), International Office of the Department of Engineering, Institute of Lightweight Engineering and Polymer Technology (ILK) , Center for Quality Analysis (ZQA), Central Student Advisory Service (ZSB)
Staff members
Pauline Dunkel
Anne Jaschan