Franziska Schulze-Stocker
Research Associate
NameDr. Franziska Schulze-Stocker
Funds for Student Research (FOSTER)
Send encrypted mail via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Focus of work
- Student research
- University research
- Research on academic success
- Quality management
- Research on teaching profession
Research projects
- since 2020: Research Associate in the FOSTER Program
- since 2021: Research Associate in the EDI:TUD Project
- 2016-2021: Research Associate in the program PASST?! Partnership · Successful Studies · TU Dresden
- 2009-2016: Research Associate at the University of Münster in the BilWiss-Research program
-
2007-2009: Student assistant in the Project Consequences of central student assessments for school development and teacher professionalization at the FU Berlin
You can find a complete CV here.
Reviewer of journals and conferences
- the challenge of teacher education – Journal for Conception, Design and Discussion (HLZ; Online-Journal)
- Journal for Higher Education Development
-
Society for empirical educational research (GEBF)
-
Communities in new media (GENEME)
Recent publications
2016
-
Dokumentation der Erhebungsinstrumente der Projektphasen des BilWiss-Forschungsprogramms von 2009 bis 2016 , 2016, FrankfurtResearch output: Book/Report/Anthology > Monograph
-
„Doppelter Praxisschock“ auf dem Weg ins Lehramt? Verlauf und potentielle Einflussfaktoren emotionaler Erschöpfung während des Vorbereitungsdienstes und nach dem Berufseintritt , 2016, In: Psychologie in Erziehung und Unterricht : Zeitschrift für Forschung und Praxis. 63, 4, p. 244-257Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Spielen Studienschwerpunkte wirklich eine Rolle?: Zum Zusammenhang von bildungswissenschaftlichen Studienschwerpunkten, selbsteingeschätzten Kenntnissen und gemessenem Wissen am Ende eines Lehramtsstudiums , 2016, In: Zeitschrift fur Erziehungswissenschaft : ZfE. 19, 3, p. 599-623Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Universitätsspezifische Rezeption von administrativen und curricularen Vorgaben zu den Bildungswissenschaften in der Lehrerbildung , 2016, In: Das Hochschulwesen : HSW ; Forum für Hochschulforschung, -praxis und -politik. 64, 3, p. 104-107Research output: Contribution to journal > Research article
2015
-
Assessing Teachers’ Educational Knowledge: Construct Specification and Validation Using Mixed Methods , 2015, In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie. 47, 2, p. 72-83Electronic (full-text) versionResearch output: Contribution to journal > Research article
-
Bilwiss-Beruf: Bildungswissenschaften in der Lehrerbildung: Ergebnisse des Studiums und Entwicklungen im Vorbereitungsdienst , 2015, Kompetenzerwerb an Hochschulen: Modellierung und Messung. Zur Professionalisierung angehender Lehrerinnen und Lehrer sowie frühpädagogischer Fachkräfte . Koch-Priewe, B., Köker, A., Seidfried, J. & Wuttke, E. (eds.). Bad Heilbronn: Klinkhardt Verlag, p. 207-223Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
2014
-
Was steckt wirklich hinter den Testleistungen? Validierung eines Wissenstests durch kognitive Interviews , 2014Research output: Contribution to conferences > Poster
2013
-
Bildungswissenschaften in der universitären Lehrerbildung – Unterscheiden sich Absolventinnen und Absolventen mit Erstem Staatsexamen von Absolventinnen und Absolventen mit einem Master of Education- Abschluss? , 2013, Formation und Transformation der Lehrerbildung. Gehrmann, A., Reinartz, A., Kranz, B. & Pelzmann, S. (eds.). Klinkhardt Verlag, p. 224-238Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/report > Chapter in book/anthology/report
-
Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens , 2013, In: Zeitschrift für Pädagogik. 59, 1, p. 1 - 23Research output: Contribution to journal > Research article
-
Evaluation des reformierten Vorbereitungsdienstes in Nordrhein-Westfalen – Bericht an das Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen , 2013Electronic (full-text) versionResearch output: Book/Report/Anthology > Monograph
The complete register of scientific contributions can be found here.