Teaching-learning rooms
The design of teaching/learning spaces influences the quality of teaching and the learning experience of students.
It is a complex and dynamic task that requires interdisciplinary cooperation between different stakeholders.
It is not only about the physical equipment and furnishing of rooms, but also about the didactic concepts and methods used in these and digital spaces.
Teaching/learning spaces are places where teachers and learners interact with each other in order to acquire, deepen and reflect on knowledge. These can be physical, virtual or hybrid.
Teaching/learning spaces can promote or inhibit the motivation, engagement and satisfaction of teachers and learners and support or hinder the development of competencies and skills.
It is therefore important to design spaces that meet the needs of teachers and learners and provide them with an optimal learning environment.
Three basic types: face-to-face, online and hybrid
Präsenz-Lehr-/Lernräume sind physische Räume, in denen Lehrende und Lernende sich persönlich treffen, um gemeinsam zu lernen. Beispiele für Präsenz-Lehr-/Lernräume sind Hörsäle, Seminarräume, Labore, Bibliotheken oder Makerspaces. Präsenz-Lehr-/Lernräume haben den Vorteil, dass sie eine direkte Kommunikation und Interaktion zwischen den Beteiligten ermöglichen, die Körpersprache, Mimik und Gestik einschließt. Außerdem können Präsenz-Lehr-/Lernräume die soziale Bindung und das Gemeinschaftsgefühl der Lernenden fördern. Präsenz-Lehr-/Lernräume haben jedoch auch Nachteile, wie zum Beispiel räumliche und zeitliche Beschränkungen, hohe Kosten, geringe Flexibilität und mögliche Ansteckungsgefahren. Präsenz-Lehr-/Lernräume können mit digitalen Medien angereichert werden.
Im Campus Navigator können die medientechnische Ausstattung der zentral verwalteten Lehrräume beim jeweiligen Raum unter den Raumbelegungsplänen eingesehen werden (Bsp. HSZ/E05/U). Vor Semesterstarts werden verschiedene Schulungstermine zur verbauten Medientechnik angeboten. Zu den Terminen besteht u. a. die Möglichkeit die Technik zu testen und sich von den Kolleg:innen der Gruppe Medientechnik in Lehr- und Lernräumen zu Anwendungsfragen und -möglichkeiten beraten zu lassen. Die Schulungstermine sowie den Link zur Anmeldung finden Sie auf der Website des Sachgebiets 8.7 - Zentrale Lehr- und Lernräume.
Sollte in Ihrer Fakultät aufgrund besonderer fakultätsspezifischer Anwendungsfelder der Bedarf an einem speziell auf diese Themen abgestimmten Schulungstermin bestehen, setzen Sie sich bitte mit Ronny Petzold in Verbindung. Bitte nutzen Sie die angebotenen Termine, um Fragen im Zusammenhang mit der Nutzung der Medientechnik in den Lehrräumen vorab zu klären. Die Erfahrung hat gezeigt, dass, aufgrund der Vielzahl der zu betreuenden Räume und dem zu Semesterbeginn stark erhöhten Supportbedarf, es den Kolleg:innen nicht möglich ist, allen Supportanfragen vor Ort nachzukommen.
Online-Lehr-/Lernräume sind virtuelle Räume, in denen Lehrende und Lernende sich über digitale Medien verbinden, um gemeinsam zu lernen. Beispiele für Online-Lehr-/Lernräume sind Online-Plattformen, Lernmanagementsysteme oder soziale Netzwerke. Online-Lehr-/Lernräume haben den Vorteil, dass sie eine orts- und zeitunabhängige Kommunikation und Interaktion zwischen den Beteiligten ermöglichen, die verschiedene Medienformate, wie Text, Bild, Audio oder Video, umfasst. Außerdem können Online-Lehr-/Lernräume die individuelle Anpassung und Differenzierung des Lernens unterstützen.
Online-Lehr-/Lernräume haben jedoch auch Nachteile, wie zum Beispiel technische Probleme, geringere soziale Präsenz, hohe Anforderungen an die Selbstregulation und mögliche Überforderung. Synchrone Online-Lehr-/Lernräume sind virtuelle Räume, in denen Lehrende und Lernende sich über digitale Medien verbinden, um gemeinsam und zeitgleich zu lernen. Beispiele für synchrone Online-Lehr-/Lernräume sind Webinare, Live-Streams oder Live-Chats.
Hybrid-Lehr-/Lernräume sind Räume, in denen Präsenz- und Online-Lehr-/Lernräumen kombiniert werden, um gemeinsam zu lernen. Hybrid-Lehr-/Lernräume haben den Vorteil, dass sie die Stärken beider Welten nutzen und die Schwächen ausgleichen können. Außerdem können Hybrid-Lehr-/Lernräume die Vielfalt und Abwechslung des Lernens erhöhen. Hybrid-Lehr-/Lernräume haben jedoch auch Nachteile, wie zum Beispiel hoher Planungs- und Koordinationsaufwand, mögliche Inkonsistenzen und Verwirrungen und unterschiedliche Zugangs- und Teilhabemöglichkeiten.
Eine hybride Lehrveranstaltung (verstanden in dem Sinn, dass einige Studierende in Präsenz vor Ort sind und einige Studierende online an der Lehrveranstaltung teilnehmen) erfolgreich zu gestalten, ist sowohl aus didaktischer als auch technischer Sicht eine große Herausforderung. Um die technische Umsetzung zu unterstützen, wurden 36 mobile Techniksets angeschafft, die zentral für alle Lehrenden der TUD zur Verfügung stehen. Die Sets bestehen aus Kamera mit Tracking-Funktion der redenden Person, Mikrofon, Stativ und Wurfmikrofon (für die Beteiligung der Teilnehmenden im Lehrraum) und sind in einer kleinen Tasche transportierbar. Die Sets können über die Kolleg:innen der Medientechnikausleihe (HSZ E11) vorgemerkt und ausgeliehen werden. Informationen zur Bedienung finden Sie u. a. in einem Video der Kolleg:innen des Karlsruher Institut für Technologie. In einer Kurzanleitung sind darüber hinaus die wichtigsten Informationen für den Einsatz der mobilen Sets an der TUD zusammengefasst.
Darüber hinaus ist eine Verlinkung zu Ihren OPAL-Kursen auf Ihrer Webseite und im Vorlesungsverzeichnis sinnvoll. Eine Übersicht zu mit für hybride Lehrformate ausgestatteten, zentral verwalteten Lehrräumen existiert verlinkt auf der Website des Sachgebiets 8.7 – Zentrale Lehr- und Lernräume.
Extended reality as another place of learning
Both inside and outside the university, we are now increasingly encountering applications that can be classified as virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality or extended reality (XR).
Similar to mixed reality, the term extended reality (XR) refers to the combination of real and virtual environments and their diverse interplay .
The term is therefore used as an umbrella term for all applications in which the real world is supplemented or replaced by a purely digital environment.
XR environments can be used as a third place of learning to create a link between theory and practice:
- Students do not deal with a problem purely theoretically, but can further develop skills in different professional and research environments.
Examples at the TUD Dresden University of Technology
In the Immersive Experience Lab (IXLAB), the Junior Professorship for Immersive Media Design, headed by Prof. Matthew McGinity, conducts interdisciplinary research into the fundamentals, technology, applications and implications of immersive media - media in which virtual and remote people, objects, events or worlds are experienced as real and present.
A number of different projects are being implemented at IXLAB. These combine elements of perception and cognitive science, world building and speculative simulation, computer science and engineering, philosophy, phenomenology, art and design. Among other things, research is carried out in collaboration with teachers from various disciplines on the further development and design of immersive learning and teaching spaces.
You can find out more about the individual projects on the Websites of the Immersive Experience Lab.
Educational offerings - such as lectures, courses or specialist conferences - are increasingly taking place in hybrid or virtual space. In contrast to conventional video conferencing tools, immersive media technologies such as virtual reality (VR) offer the possibility of preserving the spatial-situational character of educational processes. In order to develop didactic scenarios for such virtual learning environments and to empirically substantiate the conditions for success with regard to their design, implementation and use, the "AVILAB2" project is developing and testing various application scenarios in the field of higher education. These include virtual seminars, virtual laboratories, digital twins and simulations as well as virtual specialist conferences. One focus here is on the social integration of learners. The technical implementation is carried out using the VR software "TriCAT spaces".
The project is based at the Center for Open Digital Innovation and Participation (CODIP). You can find more information on the "AVILAB2" project page.
VR simulations are increasingly being used as an innovative teaching method in the training of healthcare and nursing professions. They offer learners an immersive learning environment in which realistic scenarios can be experienced and practiced without involving real patients.
In the VRinSim project, students from the Chair of Health and Nursing/Vocational Didactics independently created exemplary virtual reality scenarios. The technical implementation was carried out using 360-degree cameras, the authoring tool PaneoVR and corresponding VR glasses. In the winter semester 2022/23, twelve scenarios were created in an initial pilot phase as part of a course taught by Prof. Anja Walter and Martin Karstädt. The teaching and learning concept was evaluated and further developed with the support of the ZiLL and will enter the second pilot phase in January 2024.
The VRinSim project is being implemented as part of the D2C2 joint project funded by the Foundation for Innovation in Higher Education. Support was also provided by the simulation laboratory of the Evangelische Hochschule Dresden, the Medical Interprofessional Training Center, the LERNFUTURISTEN and the ViRDiPA project through the provision of the PaneoVR software.
XR-Community@TUD
The projects mentioned above only give an exemplary insight into the diversity of XR projects at TU Dresden. XR applications are now used in all departments at TU Dresden. In order to pool resources and make existing expertise visible, ZiLL initiated the XR-Community@TUD in spring 2023. Since May 2023, interested lecturers and researchers have been meeting regularly as part of the community to present their projects to each other, discuss the latest developments in the field of extended reality and talk about possible collaborations.
Would you like to find out more about the community and take part in one of the next meetings? You can receive regular invitations and updates on the latest activities by registering in the community's OPAL course.
Your contacts for planning teaching and learning spaces
Unit Central Teaching and Learning Spaces Management is responsible for the allocation of centrally managed teaching rooms for courses, examinations and other events, central course management and the planning and supervision of media technology equipment in the centrally managed teaching rooms. Here you will find contact persons for media technology in teaching and learning rooms, in particular for
- Lending of media technology
- Lending and support of video, photographic and audiovisual equipment for teaching, research and studies.
- Teaching room support
- Contact for troubleshooting.
- Lecture recording / technical support for digital teaching
- Support with the recording of lectures and the production of teaching-supporting video material. Provision of technology and expertise for a finished video stream.
Furthermore, you will find your contact persons for central teaching room management/room and lesson planning.
The room planning for written examinations, which can take place within the four-week core examination period, but also during the semester, is carried out in coordination with the Examination Offices and, if necessary, those responsible for examinations via the room request for examinations application.
Semester timetabling, especially for regularly scheduled courses, is carried out in mutual coordination with the timetable officers of the faculties, departments and Central Academic Units, if necessary using the application to reschedule courses.