Emotions in political education
For a long time, both politics and political education hardly dealt with emotions, but recently they have become a central concept in the debate in both fields. Everyone is suddenly talking about the relationship between politics and emotions. It's about political fears, anger and despair, hatred and envy. The choice of these descriptive terms alone shows that, despite their not inconsiderable popularity in political contexts, emotions are by no means celebrated, but are still perceived as pathological phenomena. Nevertheless, emotions suddenly seem to have taken on a not inconsiderable significance. Fear or hatred - so the impression arises - have the power to repeatedly bring people onto the streets and change the political party structure in the long term. So it's no wonder that political education is also being called onto the scene in this context to address this new (?) dimension of political perception and debate, or in short: to get a grip on it. But how can the relationship between political education and emotions be described? How competent is political education to adequately address the issues raised here and what strategies are promising in this context?
At the John Dewey Evening School, we have developed an introductory lecture on this topic, which we would also like to refer to here. It is available online here.
Literature for further reading:
Arnold, Rolf (2005): Die emotionale Konstruktion der Wirklichkeit. Beiträge zu einer emotionspädagogischen Erwachsenenbildung, Baltmannsweiler.
Besand, Anja/ Overwien, Bernd/ Zorn, Peter (Hrsg.) (2019): Politische Bildung mit Gefühl, Bonn.
Besand, Anja (2016): Zum Verhältnis von Emotionalität und Professionalität in der politischen Bildung. In: Heinrich-Böll-Stiftung (Hrsg.): Ideologien der Ungleichwertigkeit. Berlin, S. 77-83. online verfügbar
Brauer, Juliane/ Lücke, Martin (Hrsg.) (2013): Emotionen, Geschichte und historisches Lernen. Geschichtsdidaktische und geschichtskulturelle Perspektiven, Göttingen. Datenbankeintrag der Transferstelle politische Bildung online verfügbar
Breit, Gotthard (2016): Mit Leidenschaft und Augendmaß zugleich. Zum Spannungsverhältnis von Rationalität und Emotionalität im Politikunterricht, Schwalbach/Ts.
Holzapfel, Günther (2018): Gefühle als Erkenntnisinstanz. In: Zeitschrift Junge.Kirche. Schwerpunktheft Politik und Gefühl. H. 3, S. 46-47.
Oeftering, Tonio/ Uhl, Herbert (2017): Emotionen und politisches Lernen. In: Lange, Dirk/ V. Reinhardt (Hrsg.): Konzeptionen, Strategien und Inhaltsfelder Politischer Bildung. Basiswissen politische Bildung: Handbuch für den sozialwissenschaftlichen Unterricht. Bd. 1, Baltmannsweiler, S. 560-575.
Petri, Annette (2018): Emotionssensiber Politikunterricht. Konsequenzen aus der Emotionsforschung für Theorie und Praxis politischer Bildung, Frankfurt/M.
Schröder, Achim (2017): Emotionalisierung der Politik und Autoritarismus. Herausforderungen für die gegenwärtige politische Bildung. online verfügbar
Weber-Stein, Florian (2017): Die affektive Dimension des hermeneutischen Zirkels: Emotionale Bedingungsfaktoren der politischen Werturteilsbildung. In: zeitschrift für didaktik der gesellschaftswissenschaften, 7. Jg., H. 1, S. 54-73.