Wiebke Kuske-Janßen
Doktorandin, wissenschaftliche Mitarbeiterin
NameWiebke Kuske-Janßen
Projekt Lernlandschaft Sachsen
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Professur für Didaktik der Physik
Professur für Didaktik der Physik
Office hours:
- Thursday:
- 10:30 - 12:00
Main Tasks:
Project Lernlandschaft Sachsen, Teaching
topic of research:
Verbalization of Formulas
Short description of PhD-Project
Mathematics in general and specifically formulas, as a typical mathematical representation in physics, are important for handling and understanding Physics. A formula can define a physical quantity (R=U/I) or it can help to describe and proof the relationship of different quantities. In doing so a formula is quite more than a pure mathematical construct that shows mathematical relationships. Firstly each symbol for itself stands for a physical term which is embedded in a physical theory. Secondly the formula considered as a whole impresses a physical concept.
Considering this a formula is a complex construct students have to learn to read, understand and handle. A couple of studies show that students do not only fail in handling formulas (e.g. calculating with them) but particularly students have problems in understanding what Pietrocola names the structural role of mathematics and fail in describing the meaning of a formula. For this purpose my interest focuses on how teacher speak about formulas in physics lessons. I am doing an explorative, qualitative study. I observed and recorded teachers in school teaching at grade 8 about the electric resistance. For analysing the teacher's speech I developed a model describing different levels of verbalization of a formula.
CV
since 05/16 |
research and teaching assistant in the project Lernlandschaft Sachsen |
seit 10/13 | research and teaching assistant and PhD-Student at TU Dresden |
04/17-03/18 | parental leave |
2013 | M. Ed. at TU Dresden, (Höheres Lehramt für Gymnasien, studied subjects: Physics, German Linguistics and Literature) |
2008 | Abitur at Ulricianum Aurich, Niedersachsen with focus on natural sciences |
Publications
Janßen, Wiebke; Pospiech, Gesche (2016): Formeln entschlüsseln. Ein Modell und Methoden-Werkzeuge zur Übersetzung von Formeln. in: Naturwissenschaften im Unterricht Physik 153/154 (S.43-50).
Janßen, Wiebke; Pospiech, Gesche (2016): Formeln physikalisch interpretieren und verstehen. Methoden und Anregungen für den Unterricht. in: Naturwissenschaften im Unterricht Physik 153/154 (S.51-55).
Janßen, Wiebke & Pospiech, Gesche (2016). Lehrer sprechen in und über Formeln. In: C. Maurer (Hrsg.), Authentizität und Lernen - das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Berlin 2015. (S. 593-595). Universität Regensburg.
Janßen, Wiebke; Pospiech, G. (2015): Versprachlichung von Formeln. Die Bedeutung von Formeln und ihre Vermittlung. In: PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung.
Janßen, W. & Pospiech, G. (2015). Versprachlichung von Formeln und physikalisches Formelverständnis. In: S. Bernholt (Hrsg.), Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (S. 636-638). Kiel: IPN.
Janßen, Wiebke: Auf dem Weg zu Fach- und Sprachkompetenz / Analyse von Lehrbuchtexten der Sekundarstufe 1 zum Thema Elektrizitätslehre unter sprachwissenschaftlichen und physikdidaktischen Gesichtspunkten. Masterarbeit.
Janßen, Wiebke; Krüger, Christina; Otto, Jacob-Cyrill: Von Sonnengold zu Mondsilber. In: Staatliche Kunstsammlungen Dresden Museumsapädagogik; Pospiech, Gesche; Niethammer, Manuela: Naturwissenschaft und Kunst - Gestaltung fächerübergreifenden Unterrichts. Münster: Waxmann 2013 (S.143-148).
academic Posters
- Lernlandschaft Sachsen, DPG-Frühjahrstagung Dresden, März 2017
- Lehrer sprechen in und über Formeln, GDCP-Jahrestagung Berlin, September 2015
- Mathematical modeling in physics teaching, Math Meeting Kassel, Juli 2015
- Physikalische Schulexperimente an der TU Dresden, GDCP-Schwerpunkttagung Halle, Februar 2015
- Versprachlichung von Formeln, DPG-Frühjahrstagung Wuppertal, März 2015
- Versprachlichung von Formeln GDCP-Jahrestagung Bremen, September 2014