PASST?!
Research on academic success within the context of the Passt?! Programme
Information about the Passt?! Programme can be found here
The privacy statement for the evaluation within the PASST?! Programme can be found here
Project duration: 04/2016 to 12/2020
Funding: the project was made possible by a grant from the Saxon State Ministry for Higher Education, Research and the Arts financed through the Higher Education Pact 2020 (see strategy for academic success)
Research Fellow: Dr. Franziska Schulze-Stocker
Context and Background: The project is conducted in cooperation with the Central Student Information and Counseling Service. It was prompted by the aim of the Technical University Dresden to enhance academic success through the development of an early warning system to offer students of concern apposite counseling services. Academic success is focused on more often recently, especially within the context of recent changes in the German university landscape, like the Bologna Reform, the opening of the university to non-traditional target groups, the increasing compatibility of academic career and family and the implementation of university monitoring as well as in higher education planning. The Higher Education Plan 2025 is highlighting essential factors for academic success such as successful graduation, short duration of studies, and professionalization for the labor force. Academic success – as well as termination of study or change of subject or university – is an extended process, which is influenced by various aspects.
Objectives: The PASST?!-Program (see Picture) aims to identify problematic courses of study and to offer students of concern individual counseling services as well as professional advice. Central tasks of the scientific accompanying research are:
- Research on reasons and possible patterns within academic careers that may lead to termination of studies
- Evaluation of the PASST! _ Programme, to measure the success of individual interventions and to transfer project outcomes to universities and higher education research
In order to achieve these goals, both quantitative and qualitative surveys on the conditions of successful study courses and document analysis are carried out at the Centre of Quality Analysis. Concurrently, research results support the Central Student Information and Counseling Service in improving organization and counseling within the PASST?! Programme. Likewise, the quality management in Teaching and Learning at the Technical University of Dresden benefits from the results of the project.
Current scientific contributions to the PASST? programme:
- Pelz, R. & Schulze-Stocker, F. (2018). Determinanten der Studienabbruchneigung von Studierenden. Ergebnisse einer Befragung im Rahmen des PASST?!-Programms der TU Dresden. Arbeitspapier Nr. 2018-01.
- Schulze-Stocker, F. & Pelz, R. (2018). Wie kann das Wissen über problematische Studienverläufe eine Grundlage für den professionellen Umgang mit Studienabbruchneigung sein? Vortrag im Rahmen der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, 16. Februar 2018.
- Schulze-Stocker, F. (2017). PASST?! Partnerschaft · Studienerfolg · TU Dresden. Das Frühwarnsystem der TU Dresden. Vortrag beim Erfahrungsaustausch der BPL-ProjektmanagerInnen, Hagen, 18. September 2017.
- Schulze-Stocker, F. & Pelz, R. (2017). „Unzufrieden, verwählt, überfordert, geprägt…?!“ – Determinanten der Studienabbruchneigung. Posterpräsentation im Rahmen der gemeinsamen Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) und der Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung, Bildungsrecht (KBBB) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Tübingen, 25. September 2017.
- Schulze-Stocker, F., Pelz, R. & Schäfer-Hock, C. (2017). „Unzufrieden mit dem Studium, belastende Lebensumstände, falsche Studienwahl, ..." – Was steckt hinter den Problemen im Studium? Vortrag im Rahmen der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Heidelberg, 28. September 2017.
- Schulze-Stocker, F., Schäfer-Hock, C. & Pelz, R. (2017). Studierendenmonitoring durch Frühwarnsysteme. Posterpräsentation im Rahmen der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, 13. März 2017.
- Schulze-Stocker, F., Schäfer-Hock, C. & Pelz, R. (2017). Weniger Studienabbruch durch Frühwarnsysteme – Das Beispiel des PASST?!-Programms an der TU Dresden. Zeitschrift für Beratung und Studium, 12(1), 26-32.
- Schäfer-Hock, C., Rockstroh, M., Ishig, A. & Schulze-Stocker, F. (2016). Frühwarnsysteme im Aufbau: Steigerung der Studienerfolgsquoten durch die Verbindung von gezielter Ansprache und passgenauer Beratung gefährdeter Studierender. Vortrag auf der Herbsttagung der Gesellschaft für Information, Beratung und Therapie an Hochschulen (GIBeT), Cottbus.