Institutes and Chairs
Table of contents
On this page you will find the links to the respective Institutes and Chairs of the Faculty of Education.
Institute of Education
The Institute is responsible for the teaching of primary school pedagogy and the educational science components of the teaching degree for secondary school and grammar school at TU Dresden. Research at the Institute covers the breadth of educational science. To the website of the Institute of Education
Professur für Allgemeine Erziehungswissenschaft
Prof. Dr. Carsten Heinze
Professur für Allgemeine Didaktik und Empirische Unterrichtsforschung
Prof. Dr. phil. Axel Gehrmann
Professur für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Quantitative Methoden
Prof. Dr. phil. Friedrich Funke
Professur für Medienpädagogik
Dr. Nadine Schaarschmidt (Vertretung)
Professur für Schulpädagogik mit dem Schwerpunkt Schulforschung
Dr. Frank Beier (Vertretung)
Professur für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Grundschulpädagogik
Prof. Dr. phil. Matthea Wagener
Professur für Grundschulpädagogik/Deutsch
Dr. Farriba Schulz (Vertretung)
Professur für Grundschulpädagogik/Mathematik
Prof. Dr. Sebastian Schorcht
Professur für Grundschulpädagogik/Sachunterricht
Prof. Dr. paed. Martina Knörzer
Institute of Vocational Education and Vocational Didactics
The Institute and its Chairs cover a broad spectrum of didactic disciplines, with a focus on international cooperation and educational research. Core research areas are needs analysis, curriculum development, media use and skills development. It supports teaching, research, further education and consultancy at all levels of education. To the website of the Institute of Vocational Education and Vocational Didactics
Professur für Berufspädagogik
Prof. Dr. phil. Stephan Abele
Professur für Bildungstechnologie
Prof. Dr. phil. Thomas Köhler
Professur für Erwachsenenbildung Prof. Dr. phil. Sandra Bohlinger
Professur für Bautechnik und Holztechnik sowie Farbtechnik und Raumgestaltung/Berufliche Didaktik
Prof. Dr. phil. habil. Manuela Niethammer
Juniorprofessur für Ernährungs- und Haushaltswissenschaft sowie die Didaktik des Berufsfeldes
JProf. Dr. Jana Markert
Professur für Gesundheit und Pflege/Berufliche Didaktik
Prof. Dr. Anja Walter
Professur für Metall- und Maschinentechnik/Berufliche Didaktik
Prof. Dr. phil. habil. Martin Hartmann
Professur für Sozialpädagogik einschließlich ihrer Didaktik
Prof. Dr. rer. soc. habil. Johann Gängler
Juniorprofessur für Organisationsentwicklung im Bildungssystem
JProf. Dr. Maria Kondratjuk
Berufliche Fachrichtung Chemietechnik; Didaktik der Chemie
Prof. Dr. phil. habil. Manuela Niethammer
Berufliche Fachrichtung Elektrotechnik
Prof. Dr. phil. habil. Martin Hartmann
Fach Wirtschaft, Technik und Haushalt/Soziales
Prof. Dr. Rolf Koerber (Verantwortlicher für das Fach)
Institute of Social Pedagogy, Social Work and Welfare Studies
The Institute of Social Pedagogy, Social Work and Welfare Science was founded in 1992 as part of the Faculty of Education and is currently divided into three Chairs. The Institute is responsible for two degree programs. To the website of the Institute of Social Education, Social Work and Welfare Science
Professur für Sozialpädagogik
Prof. Dr. phil. habil. Karin Bock
Professur für Beratung und Soziale Beziehungen
Prof. Dr. phil. Cornelia Wustmann
Professur für Sozialpädagogik mit den Schwerpunkten Prävention und Gesundheitsförderung
Prof. Dr. phil. Andreas Hanses
Chair of Education / Inclusive Education
Chair of Education / Inclusive Education
Prof. Dr. phil. Anke Langner
The Chair of Education / Inclusive Education was established at the Faculty of Education in 2013. Since then, it has been held by Prof. Dr. Anke Langner.
The Chair is the only Chair in Saxony that is linked to the topic of inclusion in general education and does not operate in the environment of special education or inclusion education professorships with differentiation of individual special educational needs. The Chair has the task of anchoring inclusion as a cross-cutting issue in the teaching of all teacher training programs.