Chair of Media and Communication / Economic and Political Communication
Executive Director
NameMr Prof. Dr. Lutz M. Hagen
Chair of Communication - Economic and Political Communication
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Institut für Kommunikationswissenschaft
Institut für Kommunikationswissenschaft
Visiting address:
Bürogebäude Zellescher Weg, Raum A249 Zellescher Weg 17
01069 Dresden
Office hours:
- Tuesday:
- 12:30 - 14:30
- Registration is required.
Please contact ifk-sekretariat@mailbox.tu-dresden.de to make an appointment
- Studies of Economics in Saarbrücken and Nürnberg. Conferral of his doctorate about the information quality of news. Postdoctoral lecture qualification about the interdependency between the coverage of business activity and the public perception over the economic situation (climate of the economic situation).
- Until 2000 research assistant for the chair of Communication Studies and Political Science at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg; habilitation scholarship holder of the DFG.
- winter term 2001/2002 and summer term 2002 temporary stand-in for the Chair of Media Science at the Institute für Journalism and Communication Studies at the University for Music and Theatre Hannover
- During winter term 2002/2003 temporary stand-in for the Chair of Communication Studies at the University Erfurt, guest lecturer at theInternational University Bremen.
- In winter term 2003/ 2004 temporary stand-in for the Chair of Communication Studies at the TU Dresden.
- Main Research: Communications, especially Production, Reception and the impact of News Coverage on Economical Issues; Empirical Research Methods, especially computer assisted Content Analysis; Media and Economics; Online Communication.
- Konjunkturnachrichten, Konjunkturklima und Konjunktur. Wie sich die Wirtschaftsberichterstattung der Massenmedien, Stimmungen der Bevölkerung und die aktuelle Wirtschaftslage wechselseitig beeinflussen - eine transaktionale Analyse (2005). Köln: Herbert von Halem.
- Fussball, Public Mood und wie der Acker dann doch noch gewann. In: Holtz-Bacha, Christina (Hg): Die Massenmedien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2002. Opladen/Wiesbaden: VS 2003, 264-281. Mit Reimar Zeh und Maike Müller-Klier.
- Erwerbslosigkeit und die Agenda-Setting-Hypothese – Über den Einfluß der Medien auf die Wahrnehmung eines privaten und öffentlichen Problems. In: Zempel, Jeanette/ Bacher, Johann/ Moser, Klaus (Hg.) (2001): Erwerbslosigkeit ‑ Ursachen, Auswirkungen und Interventionen. Opladen: Leske und Budrich (Reihe: Psychologie sozialer Ungleichheit, Band 12), S. 207-231.
- Freitextrecherche in Mediendatenbanken als Verfahren zur computerunterstützten Inhaltsanalyse. Beschreibung, theoretische und praktische Überlegungen zur Validität und ein Anwendungsbeispiel. In: Wirth, Werner/Lauf, Edmund (Hg.) (2001): Inhaltsanalyse. Perspektiven, Probleme, Potentiale. Köln: Herbert von Halem, S. 337-352.
- Online-Medien als Quellen politischer Information. Empirische Untersuchungen zur Vermittlung, Nutzung und journalistischen Verarbeitung politischer Information in Internet und Online-Diensten. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher 1998.
- The Transformation of the Media System of the Former German Democratic Republic after the Reunification and its Effects on the Political Content of Newspapers. In: European Journal of Communication 12 (1997) 1, S. 5-26.
- Informationsqualität von Nachrichten. Meßmethoden und ihre Anwendung auf die Dienste von Nachrichtenagenturen. Opladen: Westdeutscher 1995.
- 2002 to 2003 speaker of the research group „Kommunikation und Politik“ (Communication and Politics) of the Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (German Association for Journalism and Communication Research).
- "SMK-Blog" [2019, März] Skandalisierung und Drama haben sehr stark zugenommen, sachsen.de