Creation of learning objectives
Learning objectives as the starting point for teaching
"The learning objective stands at the end of a learning process as its verifiable and desired result." (Terhart 2005, p. 11f.)
By defining the learning objectives, it is clarified which skills the students should have at the end of the course.
Ideally, the content and conduct of the examination should be based on this.
For teachers and students, setting learning objectives makes the course more reliable, structured and transparent. However, the achievement of learning objectives depends on many variables and sometimes they do not coincide with the actual results.
- Goal: Promoting a positive learning atmosphere
Learning objectives from the students' perspective
- Lernziele verdeutlichen Studierenden, was sie in einer Veranstaltung konkret lernen werden.
- Anforderungen werden durch die Erstellung von Lernzielen transparenter.
- Lernziele helfen bei der Planung des eigenen Lernprozesses.
- Eigene Erwartungen können mit den Lernzielen der Lehrveranstaltung abgeglichen werden.
Learning objectives from the teacher's perspective
- Lernziele als wichtiger Eckpunkt zur Planung einer Lehrveranstaltung.
- Ausformulierung von Lernzielen ermöglicht eine Analyse der Lernvoraussetzungen ihrer Studierenden.
- Festgelegte Lernziele bieten eine Orientierung für (methodische) Entscheidungen bei der Vorbereitung.
- Vorab festgelegte Lernziele dienen der Reflexion der eigenen Lehrveranstaltung.
What do students say?
Formulation of learning objectives
Learning objective categories
Criteria for learning objectives/learning outcomes
In order to achieve competence-oriented learning objectives, you need to have an understanding of the general competence orientation in your teaching. You can find an explanation of this under competence orientation.