Dentistry (state examination)
Table of contents
Before starting the degree Programme
SINS
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/studienangebot/sins/
ServiceCenterStudium:
servicecenterstudium
Central Student Information and Counselling Services at TU Dresden:
http://tu-dresden.de/studium/angebot/studienmoeglichkeiten
Applicant Portal for TU Dresden:
http://tu-dresden.de/imma/bewerbung
There are different ways to get to know the range of offers at our faculty and the TU Dresden.
An overview can be found here: https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/uni-testen
Application
Foreign applicants, who are equivalent to German applicants in terms of admissions law, apply also via www.hochschulstart.de
This applies to:
- Bildungsinländer - i.e. to all foreign applicants and stateless persons who have obtained a German university entrance qualification or have already completed a degree in Germany
- Members of the European Union (EU)
- Nationals of contracting states to the Agreement on the European Economic Area (EEA) that do not belong to the EU (i.e. Iceland, Liechtenstein and Norway)
- Other family members residing in the Federal Republic of Germany (within the meaning of Article 10 of the Regulation (EEC) No. 1612/68) by nationals of another member state of the European Union or by contracting states to the Agreement on the European Economic Area, provided that these nationals are employed in the Federal Republic of Germany
All other foreign applicants, refer to the information under "Applicants from non-EU countries", please.
“Selection Process at the University” (AdH) quota information
Lottery procedure
Information on the conditions of participation and on deadlines will be provided here in due course.
Attention! Applications received outside the application period will not be eligible for the lottery procedure! There has been no lottery procedure since 2003!
In Germany, admission to university places in medicine and dentistry is limited. The number of applicants is often higher than the number of places available.
Es finden KEINE Auswahlgespräche für die Bewerbungen für das 1. FS für das WS 2023/2024 für die Studiengänge Medizin, MEDiC und Zahnmedizin innerhalb der Nicht-EU-Länder-Quote statt. Die in Kraft getretene Änderung der Auswahlordnung vom 18.01.2022 zum Dokument vom 07.08.2022 finden Sie hier:
Die Technische Universität Dresden vergibt die Studienplätze des ersten Fachsemesters im Studiengang Medizin, Zahnmedizin und im Modellstudiengang Humanmedizin innerhalb der Quote für ausländische Staatsbürgerinnen und Staatsbürger sowie Staatenlose im Umfang von 5 Prozent nach der für das jeweilige Studienjahr in der Sächsischen Zulassungszahlenverordnung festgelegten Zulassungszahl nach einer Rangliste, die nach dem Grad der Qualifikation der Studienbewerberinnen und Studienbewerber ermittelt wird und dem nachfolgenden Ergebnis eines Auswahlverfahrens, das in Form eines Auswahlgesprächs durchgeführt wird.
Ordnung über die Durchführung der Auswahlverfahren zur Vergabe von Studienplätzen innerhalb der Quote für ausländische Staatsangehörige und Staatenlose, soweit sie nicht Deutschen gleichgestellt sind finden Sie in unserer Satzung:
Die Rahmenordnung zur Information zur Verarbeitung personnenbezogener Daten bei der Bewerbung finden Sie hier: https://www.verw.tu-dresden.de/Amtbek/PDF-Dateien/2022-01/01_ro13.12.2021.pdf
Die Quote von Nicht-EU- Staatsbürgerinnen und Staatsbürger in Zahlen:
WS 2022/23
Medizin: 11 Studienplätze
Zahnmedizin: 3 Studienplätze
Selection procedure for Non-EU-Applicants:
https://www.verw.tu-dresden.de/Amtbek/PDF-Dateien/2020-09/25auswo07.08.2020.pdf
For applications, please use the following tools at:
Non-EU applicants with a foreign school leaving certificate must apply via “uni-assist e.V.” by 15th July for the winter semester (no applications for the summer semester are accepted) at www.uni-assist.de.
Foreign applicants, who are equivalent to German applicants in terms of admissions law, apply also via www.hochschulstart.de
This applies to:
- Bildungsinländer - i.e. to all foreign applicants and stateless persons who have obtained a German university entrance qualification or have already completed a degree in Germany
- Members of the European Union (EU)
- Nationals of contracting states to the Agreement on the European Economic Area (EEA) that do not belong to the EU (i.e. Iceland, Liechtenstein and Norway)
- Other family members residing in the Federal Republic of Germany (within the meaning of Article 10 of the Regulation (EEC) No. 1612/68) by nationals of another member state of the European Union or by contracting states to the Agreement on the European Economic Area, provided that these nationals are employed in the Federal Republic of Germany
Together with your application documents, you must submit one of the following language certificates: DSH 2, TestDAF 4/5, DSDII 4xC1, Großes Deutsches Sprachdiplom of the Goethe Institute, telc Deutsch C1 Hochschule or an equivalent certificate.
Applicants with a direct university entrance qualification without sufficient command of German are obliged to make an independent effort to acquire one of the above mentioned language certificates. Preparatory courses (DSH Preparatory Course, “Propädeutikum” at TU Dresden) cannot be offered to applicants for medicine and dentistry.
Evaluation criteria / direct university access
Choosing applicants
Applicants will be chosen on the basis of ranking those applications that were received in full and on time. Applicants in the non-EU quota will be selected in accordance with the SächsStudPlVergabeVO (Saxon Study Places Allocation Regulations) in its currently valid version.
Selection takes place in two stages: pre-selection on the basis of the application documents and a personal selection interview.
All applicants are ranked according to the following criteria, in addition to the points listed in the SächsStudPlVergabeVO (Saxon Study Places Allocation Regulations)
HZB-Note (University entrance qualification grade)
particularly good linguistic qualifications (proof of language proficiency beyond the minimum level)
TestAS
The best applicants will be invited for an interview. Applicants need to participate in the interview to be considered in the admission procedure. The selection interviews usually take place at the end of August / beginning of September.
Application for medicine or dentistry / Studienkolleg (preparatory college)
Enrolment in the Studienkolleg (Course M) is at the applicant’s request, if direct university access is not possible (http://anabin.kmk.org/anabin-datenbank.html). The admission test must be passed successfully.
Applications must be submitted via www.uni-assist.de by 15th July for the winter semester and by 15th January for the summer semester.
Please submit a B1/B2 language certificate as per European Common Framework of Reference for Languages.
For admission to the Studienkolleg, your school report should have an overall grade of max. 1.5. Admission to the Studienkolleg does not constitute a legal entitlement to a place in the desired degree programme. After completion of the Studienkolleg, a renewed application for a place of study is required.
The Studienkolleg Saxony is located in Leipzig.
Applications are submitted via www.hochschulstart.de for the winter semester.
If you would like the Faculty of Medicine of TU Dresden to provide you with a scientific assessment in advance, please send an e-mail to to request information about the range of documents to be submitted. These must be submitted at the same time as the application to the “Stiftung für Hochschulzulassung” (Foundation for Admission to Universities) for the respective winter semester by 31st May at the latest.
Sub-listeners
Sub-listeners are students enrolled at another German university who want to enroll at TU Dresden in parallel. At the Medical Faculty at TU Dresden only students for the practical year who complete tertials at one oft he teaching hospitals are registered as sub-listeners.
Guest auditors
Since there are admission restrictions for all NC courses offered at the Medical Faculty at TU Dresden, applicants outside the Faculty are not granted access to lectures or courses.
A doctoral program serves to prepare or complete a dissertation and can last from 1 to 6 semesters. In the research unit (Referat Forschung) you will find helpful information about the procedure and matriculation as well as general information on doctoral programs: Referat Forschung / Postgraduales
Application documents for doctoral studies are also available registration office at the Medical Faculty. Please submit your CV and a copy of the state examination certificate completed application.
As a general rule, an applicant who already has already been enrolled in the same course at a university in Germany or the European Union will only be matriculated for the next higher semester or clinical semester. As a matter of principle, downgrading is not possible. The clinical semester is decisive for an application in the clinical phase.
All periods of study in Germany and abroad must be specified in the online application. Also, please enter under “Prüfung” (Examination) already completed intermediate exams such as the First Part of the Dental Exam. Incorrect and incomplete information will lead to the exclusion of the applicant from the allocation procedure.
Allocation criteria – ranking
Admission to a higher semester is governed by § 7 of the “Sächsisches Hochschulzulassungsgesetz” (Saxon Higher Education Admission Act) in conjunction with § 42 of the “Sächsische Studienplatzvergabeverordnung” (Saxon Study Places Allocation Regulations). If study places are available, the allocation is determined by the categories (groups of applicants):
1. Upgrading
2. Applicants changing university / interrupting degree programmes
3. Other applicants (lateral entry)
Within these groups of applicants, ranking will be determined on the basis of academic achievements to date (completed certificates/credits as stipulated by the licencing regulations). In the event of the ranking being the same, the place will be allocated according to the average grade of the university entrance qualification (Abitur) and, if still necessary at this point, by drawing lots.
1. Upgrading:
upgrading requires you to have been admitted to the 1st semester of the respective degree programme by the “Stiftung für Hochschulzulassung” (Foundation for Admission to Universities) and to apply in writing to be upgraded on the basis of your academic achievements to date. (There is no official template for this application, the only requirement being that you submit your request in any written form. German = formlos)
The application for upgrading must be submitted together with the acceptance of admission for the first semester, and the relevant certificates/credits need to be provided.
2. Applicants changing university / interrupting degree programmes: students from a member state of the European Union who wish to change universities need existing study and examination certificates/credits recognised and to be placed in a higher semester of their desired degree programme. You may only apply to have your existing study and examination certificates/credits recognised and to be placed in a higher semester at the appropriate “Landesprüfungsamt” (State Examination Office). Please ask them in good time about the procedure, the processing time and any forms that might be required.
3. Other applicants (lateral entry):
if you change your subject or degree programme, or if you are an applicant who has acquired their certificates/credits at a university outside a member state of the European Union, you will be regarded as a lateral entrant. You may only apply to have your existing study and examination certificates/credits recognised and to be placed in a higher semester at the appropriate “Landesprüfungsamt” (State Examination Office). Please ask them in good time about the procedure, the processing time and any forms that might be required.
The “Prüfungsamt” (Examination Office) of the Faculty of Medicine of TU Dresden is NOT the responsible body!
Application documents to be submitted
Application tools available at:
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/bewerbung/online-bewerbung
The following documents have to be submitted correctly and on time to
Technische Universität Dresden
Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus
Außenstelle Immatrikulationsamt
c/o Referat Lehre
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Germany
- the signed application for admission (this application form will be generated in the applicants portal as a pdf for printing after you have submitted your data online). If you are represented by a duly authorised person, the original of the written authorisation document must be produced.
- a copy of the certificate of matriculation (enrolment) or confirmation of studies from the last university at which you studied, detailing degree programme and semester
- if additionally annotated “restricted to pre-clinical phase of study” as a university place for part of the degree programme, please also submit a copy of the notification of admission by the “Stiftung für Hochschulzulassung” (Foundation for Admission to Universities)
- if additionally annotated “provisional admission”, please also submit a copy of the appropriate notification of the university
- The matriculation certificate of a foreign university has to be submitted in German or English.
- Certificates/credits of academic achievements to date:
- copies of individual certificates or of a complete overview confirmed by the “Prüfungsamt” (Examination Office), if you were already enrolled in the degree programme applied for (continuation of studies) in the area of jurisdiction of the “Grundgesetz” (German Constitution). Please note that only completed certificates/credits as stipulated by the licencing regulations and no partial certificates/credits will be accepted
- a copy of a transfer of credit notice if your certificates/credits for the degree programme that you are applying for were achieved abroad or in a degree programme in a related field
- a copy of your university entrance qualification (Abitur certificate)
The documents required for matriculation, including certified documents, will only be requested from you when the notification of admission is issued.
Deadlines for applications and for later submission of documents
In accordance with § 3 Section 2 of the “Sächsische Studienplatzvergabeverordnung” (Saxon Study Places Allocation Regulations), the application for admission to the summer semester 2018 must be submitted by 15 January 2018. Missing documents may be submitted later, up until 31 January 2018, provided that the application for admission has been submitted on time and meets the legal minimum requirements. The deadlines mentioned above are final deadlines.
Responsibility for recognising academic and exam certificates/credits
Recognition of certificates/credits (“Anrechnungsbescheid”, transfer of credit notice) for applicants with German citizenship who transfer from abroad or from a degree programme in a related field: “Landesprüfungsamt für Akademische Heilberufe” (State Examination Office for Academic Health Professions) at the applicant’s place of birth
Recognition of certificates/credits (“Anrechnungsbescheid”, transfer of credit notice) for applicants with non-German citizenship who transfer from abroad or from a degree programme in a related field:
Thüringer Landesverwaltungsamt
Referat 550
Landesprüfungsamt für akademische Heilberufe
Hausadresse: Weimarplatz 4
99423 Weimar
Postadresse: Postfach 22 49
99403 Weimar
https://www.thueringen.de/th3/tlvwa/gesundheit/akademische_heilberufe/lpa/anrechnungen/index.aspx
Exchanging university places
The branch of the Admissions Office at the Faculty of Medicine examines and decides on any exchanges of university places.
Auswahlverfahren der Hochschule - Studiengang Zahnmedizin (AdH-ZM)
Sächsische Studienplatzvergabeverordnung
Immatrikulationsordnung der TU Dresden
Weitere Rechtsgrundlagen finden Sie im Abschnitt Im Studium unter Rechtsgrundlagen für Studierende.
During the degree programme
General informations:
tu-dresden.de/studienstart
The first-semester introductory events (ESE) are organised jointly by the Faculty and the Student Council and take place right at the beginning of the first semester (winter), when they serve to familiarise new students with the Faculty, the campus and with student life in Dresden
The current programme can be found here before the semester starts.
please see the german version
Exmatrikulation
(auf eigenen Antrag)
Die Exmatrikulation kann mit dem "Antrag auf Exmatrikulation" in der Regel zum Semester-Ende beantragt werden über das selma Portal
https://portal.slm.tu-dresden.de.
Bitte beachten Sie, dass der Antrag in Papierform rechtzeitig dem Immatrikulationsamt (Außenstelle) vorliegt, da eine rückwirkende Exmatrikulation NICHT möglich ist.
Exmatrikulierte Studenten erhalten eine Exmatrikulationsbescheinigung und eine Studienzeitbestätigung (für Zwecke der gesetzlichen Rentenversicherung) an die von ihnen angegebene Anschrift gesandt.
Weitere Informationen auf den Seiten des Immatrikulationsamtes
unter: https://tu-dresden.de/studium/im-studium/studienorganisation/exmatrikulation
The Faculty of Medicine has earlier deadlines for re-registration!
You need to re-register in time - by 15th August for the winter semester and by 15th February for the summer semester - to be eligible for allocation to the group lists and admission to the courses.
Leave of absence
You need to use the selma portal at https://portal.slm.tu-dresden.de to submit your application for leave of absence from your studies in due form and on time within the re-registration period, and you need to state the reasons for your application. As a rule, leave of absence is granted for only 2 semesters according to TU Dresden’s Enrolment Regulations .
Leave-of-absence semesters are not regarded as semesters of study and are not included in the standard period of study.
Further formalities when applying for leave of absence for a doctoral thesis / doctorate: written statement specifying the reasons why and to what extent doing doctoral studies will be conducive to your current degree programme. (There is no official template for this application, the only requirement being that you submit your request in any written form. German = formlos)
Confirmation from your doctoral supervisor stating your name, the period of time and the corresponding dissertation topic, using the letterhead of the institute/institution.
Before applying for the leave-of-absence semester, please inquire at the relevant institutions whether and under what conditions the “BaföG” (student loan) Office, the “Kindergeldkasse” (Child Benefit Fund) and also the “Halb-/Waisenrente” (Half-orphan’s Pension/Orphan's Pension) will continue to make payments in order for you to be spared any repayments.
Further information and advice:
Illness
Legal framework
“Studienordnung Medizin” (Study regulations for medicine) and “Rahmenpraktikumsordnung - Ordnung zur Absolvierung scheinpflichtiger Lehrveranstaltungen im Studiengang Zahnmedizin” (Framework internship regulations - Regulations for the completion of mandatory classes in dentistry studies) at the Faculty of Medicine Carl Gustav Carus see legal framework during your studies
Illness during courses requiring compulsory attendance
We recommend that
(a) you inform the relevant “Fachgebiet” (Department) by e-mail or by telephone
(b) you keep your sick note in order to be able, if necessary, to document your absence later
(c) you find out directly from the “Fachgebiet” (Department) if you can re-do parts of the course you missed, if the duration of your absence amounts to more than 15% of the course
lllness during performance reviews
If you withdraw from a performance review due to illness, you must present a medical certificate from an “Amtsarzt” (Public health officer) to the “Fachgebiet” (Department) no later than the third working day after the date of the performance review. The effectiveness of the withdrawal depends on the approval of the “Fachgebiet” (Department). Approval will only be granted if your withdrawal was communicated promptly, if there are important reasons and these have been proven in good time.
The medical certificate you need to submit can be found here:
Ärztliche Bescheinigung zur Vorlage beim Prüfungsausschuss
Krankenversicherung
Für alle Studierenden besteht Krankenversicherungspflicht. Studienanfänger müssen vor Studienbeginn von ihrer Krankenkasse eine Bescheinigung über das bestehende Versicherungsverhältnis anfordern und diese im Immatrikulationsamt der Hochschule vorlegen.
Privat versicherte oder von der Versicherungspflicht befreite Studienanfänger legen eine Befreiungsbescheinigung der gesetzlichen Krankenkasse vor. (Achtung: Der Antrag auf Befreiung von der Krankenversicherung kann nur bis spätestens 3 Monate nach Studienbeginn bei der gesetzlichen Krankenkasse gestellt werden.)
Änderungen der Krankenversicherung sind dem Immatrikulationsamt bekanntzugeben.
Unfallversicherung
Studierende der Medizinischen Fakultät sind während ihres Studiums durch die Gesetzliche Unfallversicherung versichert. Die Gesetzliche Unfallversicherung tritt bei Wege- und Arbeitsunfällen sowie bei Berufskrankheiten ein. Studierende sind ortsunabhängig im Rahmen ihrer Ausbildung versichert. Sind Studenten während des PJ in einem anderen Bundesland tätig, ist die jeweils dort ansässige Landesunfallkasse zuständig.
Bei Auslandsaufenthalten (PJ, Famulatur, Auslandssemester, Austauschprogramme) besteht kein gesetzlicher Unfallversicherungsschutz.
Weitere Informationen finden sich auf folgenden Internetseiten:
www.unfallkassesachsen.de
Die Approbation für Ärzte sieht Ausbildungsabschnitte von je bis zu 2 Monaten Dauer (Krankenpflegedienst und Famulatur) vor. Hinsichtlich des Versicherungsschutzes und der Zuständigkeit gelten die Regelungen zu Praktika außerhalb der Hochschule. Der Famulant gilt als Praktikant und ist daher über das jeweilige Krankenhaus / die Artzpraxis bei der fachlich zuständigen Berufsgenossenschaft zu versichern.
Alle Angaben sind ohne Gewähr.
Unfallmeldungen
Studierende, die auf dem Weg von zu Hause zum Studium bzw. vom Studium nach Hause oder während der Lehrveranstaltungen bzw. auf den Wegen zu den einzelnen Lehrveranstaltungen einen Unfall erleiden, sollen diesen sobald als möglich (i. d. R. spätestens nach 3 Tagen) - u. U. nach Aufsuchen eines Notarztes - im Sekretariat des Referates Lehre Ansprechpartner anzeigen. Die Meldung wird formgerecht an den Unfallversicherungsträger der TU weitergeleitet.
ServiceCenterStudies
Your contact for all questions relating to your studies. The ServiceCenterStudies provides initial information on planning and organising your studies, on application and enrolment, and, if necessary, puts you in direct touch with the relevant contact persons:
https://tu-dresden.de/studium/im-studium/beratung-und-service/servicecenterstudium
TU project PASST?!
Partnership · Successful Studies · TU Dresden: http://tu-dresden.de/passt
Housing, financing, etc.
Studentenwerk
Central Student Information and Counselling Service of TU Dresden
https://tu-dresden.de/zsb/im-studium
Psychosocial Counselling for Students of the Faculty of Medicine
at University Hospital Dresden (UKD) / Department of Psychosocial Medicine
E-Portal
Alle wichtigen Informationen der Medizinischen Fakultät zum Studium (Vorlesungsmaterial, Formulare, Lehrveranstaltungsordnungen usw.) finden Sie Im E-Portal.
Selma
Die Immatrikulationsdaten und Prüfungsergebnisse werden im zentralen Portal Selma der TU Dresden abgelegt.
Das System IMS-m an der Medizinischen Fakultät Dresden
Das „Item Management System Medizin“ (IMSm) ist ein System zur Verwaltung, zum Austausch und zur Qualitätssicherung von Prüfungsinhalten (Review von Prüfungsfragen, Teststatistik- Trennschärfe/ Schwierigkeitsgrad). Es wurde am Kompetenzzentrum für Medizinische Prüfungen des Landes Baden-Württemberg an der Universität Heidelberg entwickelt und kooperiert mit der Charité Berlin und der LMU München und kann zur Entwicklung aller Prüfungsarten in Einzelfächern oder auch fachübergreifend beitragen. Weitere Informationen finden Sie unter:
www.ucan-assess.org.
Die Auswertung der Klausurdaten wird mit dem Programm Examinator
realisiert.
Das IMS wird seit dem Wintersemester 2007/2008 an der Medizinischen Faklultät eingesetzt. Dazu werden regelmäßig Schulungen durch das Referat Lehre/QM in der Lehre organisiert. Um mit dem System zu arbeiten, ist ein Login notwendig. Bitte wenden Sie sich dazu an Herrn Dipl.-Ing. Matthias Hinz (siehe Ansprechpartner unten auf dieser Seite).
ZIH-Login
Das ZIH betreibt das zentrale Identitätsmanagementsystem der TU Dresden. Der Nutzer erhält ein ZIH-Benutzer-Login, das als Grundlage für nahezu alle weiteren vom ZIH angebotenen Dienste zwingend erforderlich ist. An unserer Fakultät wird es für das ePortal, die Lernplattform "CASUS" und TU-weit für selma / campus net, E-Mail Zugang u. a. Dienste benötigt.
Weitere Informationen unter http://tu-dresden.de/zih
Studierende
Das Login des Zentrums für Informationsdienste und Hochleistungsrechnen (ZIH-Login) der TU erhalten Sie automatisch bei der Immatrikulation als IDM-Coupon an die von Ihnen bei der Bewerbung angegebene E-Mailadresse zugesandt.
TU-Mitarbeiter
Mitarbeiter/innen der Medizinischen Fakultät erhalten im Rahmen einer Neueinstellung eine Coupon-ID in der Personalabteilung, welche die direkte Aktivierung erlaubt. Eine Verlängerung der Logins dieser Personengruppe erfolgt automatisch. Mitarbeiter/innen beantragen das Login in der Personalabteilung.
ZIH-GAST-Login
Nicht-TU-Mitarbeiter/innen (z. B. des UKD), die in Forschung und Lehre tätig sind, können ein "ZIH-GAST-LOGIN" beantragen. Dafür benötigen diese Personen das Einverständnis eines TU-Mitarbeiters ("TU-Kontaktperson"). In der Regel ist dies der entsprechende Klinik- bzw. Institutsdirektor, der als Professor der TU Dresden die Zeichnung vollziehen darf. Es ist auch möglich, dass ein anderer TU-Mitarbeiter (z. B. Lehrverantwortlicher/Lehrkoordinator) als TU-Kontaktperson agiert.
“Studium generale” (lecture series)
The “Studium generale” comprises courses that have been designed and are offered in addition to the regular courses with university examinations (Diplom, Bachelor, Master, etc.). The aim is to expand general knowledge and to deepen the sense of responsibility in the development and application of scientific findings. For degree programmes with state examinations, these additional courses are purely optional.
General information about the Studium generale:
https://tu-dresden.de/studium/im-studium/studienorganisation/lehrangebot/studium-generale
Your attendance can be certified on attestation cards, which are handed out at the beginning of the first two lectures, and you can be awarded 1 ECTS credit. The certificate for regular participation in the lecture series is issued after the end of the series. The certificate is issued and signed when you present the clearly legible attestation card, including the certificate of attendance (see reverse side of the attestation card), at the “Referat Lehre” (Teaching Department) of the Faculty of Medicine (postal address: Fetscherstr. 74, 01307 Dresden)
Citizens' University
(Bürgeruniversität)
https://tu-dresden.de/studium/angebote-jung-alt/buergeruniversitaet-und-seniorenakademie
Approbationsordnung für Zahnärzte
Study Regulations for Dentistry
www.gesetze-im-internet.de/zappro
The “Studienordnung für den Studiengang Zahnmedizin” (Study Regulations for Dentistry Degrees) forms the basis for studying dentistry at the Faculty of Medicine of TU Dresden. It was published in the “Amtliche Bekanntmachungen der TU Dresden” (Official Notices of TU Dresden), No. 5/2011, on 28 September 2011).
Studienordnung Zahnmedizin
StudOrd_Zahnmed_ohne_Anlagen_2011-09-08.pdf
StudOrd_Zahnmed_Anlage-1_Erwerb-von-LN_2011-09-08.pdf
StudOrd_Zahnmed_Anlage_2a-Vorkl_f_Studienjahr_2015-16_Studienablaufplan.pdf
StudOrd_Zahnmed_Anlage_2b-Klinik_f_Studienjahr_2015-16_Studienablaufplan.pdf
StuKo-ZM_Durchfuehrungsbestimmung-1_Uebernahme_IMPP-Zeiten_2016-01-19
StuKo-ZM_Durchfuehrungsbestimmung-2_Bewertung_von_Klausuren_Kprim_2016-04-19
Anmeldeformular Kooperationspraxis bzw. Hospitationspraxis der Zahnmedizin der Medizinischen Fakultät Carl Gustav Carus der TU Dresden
Im Sinne der Lehroptimierung sowie des Zieles, den demografischen Veränderungen Rechnung zu tragen und Zahnmedizinerinnen und Zahnmediziner mit hoher wissenschaftlicher und praktischer Kompetenz auszubilden, sind moderne Lehrformen unumgänglich. Dazu wurde 2016 durch das Direktorium der UniversitätsZahnMedizin Dresden (UZM) in Absprache mit dem Vorstand der Landeszahnärztekammer Sachsen und dem Sächsischen Landesprüfungsamt für Akademische Heilberufe beschlossen, den Studierenden eine ergänzende fakultative praktische Ausbildung zu ermöglichen und im klinischen Studienabschnitt zu plazieren. Dafür wird seitdem ein sachsenweites Netz aus Kooperationspraxen aufgebaut und betreut.
Seit Inkrafttreten der novellierten Approbationsordnung (ZApprO) zum Wintersemester 2021/22 werden auch in der Zahnmedizin 4-wöchige Famulaturen eingeführt, wofür die Universität Verträge mit sog. Hospitationspraxen abschließt. Die ZApprO konkretisiert und erweitert in § 1 ZApprO die Ausbildungsziele für das Studium der Zahnmedizin. Neben der wissenschaftlichen und praktischen Ausbildung soll die eigenverantwortliche und selbständige Ausübung der Zahnheilkunde und die Befähigung zur Weiterbildung und Fortbildung ebenfalls Ausbildungsziel sein. Die Famulatur des Studierenden der Zahnmedizin soll schon in einem frühen Stadium der Ausbildung an die praktische zahnärztliche Versorgung heranführen, ohne dass der Studierende selbständig an dem Patienten oder der Patientin tätig wird. Zu diesem Zweck hospitiert der Studierende der Zahnmedizin bei einem persönlich und fachlich geeigneten und approbierten Zahnarzt oder Zahnärztin, welche/welcher selbst praktisch an Patienten tätig ist. Dazu wird ein entsprechendes deutschlandweites Netzwerk von Hospitationspraxen mit zahnmedi-zinischen Praxen aufgebaut.
Hier finden Sie das Anmeldeformular für eine Mitwirkung als Kooperations- UND/ODER Hospitationspraxis.
State examinations
Preliminary scientific examination
The preliminary scientific examination takes place upon application after at least 2 semesters of studying dentistry.
Dates
In the winter semester |
|
Registration: |
until 25.01.2019 |
Deadline for later submission of certificates/credits: |
until 22.02.2019 |
Exam: |
from 18.03.2019 |
In the summer semester |
|
Registration: |
until 25.06.2019 |
Deadline for later submission of certificates/credits: |
until 26.07.2019 |
Exam: |
ab from 02.09.2019 |
Preliminary dental examination
The preliminary dental examination (Physikum) takes place upon application after at least 5 semesters of studying dentistry.
Dates
In the winter semester |
|
Registration: |
until 25.01.2019 |
Deadline for later submission of certificates/credits: |
until 08.02.2019 |
Exam: |
from 25.02.2019 |
In the summer semester |
|
Registration: |
until 25.06.2019 |
Deadline for later submission of certificates/credits: |
until 19.07.2019 |
Exam |
from 05.08.2019 |
Dental Examination
The dental examination takes place upon application after at least 5 semesters of studying dentistry and after having fully passed the preliminary dental examination.
Dates
Only in the summer semester |
|
Registration: |
until 25.06.2019 |
Deadline for later submission of certificates/credits: |
until 19.07.2019 |
Exam: |
from 05.08.2019 |
-
- to apply
According to the legal framework for dentistry studies, candidates need to apply for all examinations pursuant to the regulations of the “Approbationsordnung für Zahnärzte” (Licencing Regulations for Dentists) and submit the required documents correctly and on time to the
Prüfungsausschuss für die Naturwissenschaftliche und
die Zahnärztliche Vorprüfung an der Medizinischen Fakultät Carl Gustav Carus (Board of Examiners for the preliminary scientific and dentistry exam at the Faculty of Medicine Carl Gustav Carus)
Vorsitzender (Chairperson): Prof. Dr. med. habil. Böning
Stellvertreter (Deputy): Prof. Dr. May
or to the
Prüfungsausschuss für die Zahnärztliche Prüfung an der Medizinischen Fakultät Carl Gustav Carus(Board of Examiners for the Dental Examination at the Faculty of Medicine Carl Gustav Carus)
Vorsitzender (Chairperson): Prof. Dr. med. dent. C. Hannig
Stellvertreter (Deputy): Univ.-Prof. Dr. med. dent. Walter
The processing of applications and the organisation of the examination is undertaken by the “Prüfungsamt” (Examination Office) of the “Referat Lehre” (Teaching Department). For contact and office hours, see “Ihre Ansprechpartner” – “Your contact persons”).
Transcript of Records
Proof of attendance in lectures is provided by entering these on the “Studienbuchblatt” (transcript sheet) in the transcript of records. Students enter the lectures they have attended in the respective semester on the appropriate transcript sheet. The relevant terminology can be found in this directory of studies. At the beginning of the following semester (the dates for handing in and for picking up transcripts will be displayed on a notice board), the “Studienbücher/Einlegeblätter” (transcripts of records books/supplementary sheets) must be handed in at the secretary’s office of the “Referat Lehre” (Teaching Department). After confirmation of the entries, the “Studienbücher/Einlegeblätter” can be picked up again approx. 2 weeks after the date for handing them in.
Illness during state examinations
Direct information must be provided to the Examination Office of the Faculty of Medicine (contacts under “Ihre Ansprechpartner” - Your contact persons) by submitting the following documents:
Sick note, medical certificate
Study abroad
Warum Dresden
Machen Sie es wie Studenten der Flinders University, Adelaide, Australien - einer unserer strategischen Partner im Rahmen des In2D Projektes http://www.in2d.net/ - und kommen Sie für einen Teil Ihres Studiums zu uns nach Dresden! Wenn Sie an einer unserer ERASMUS Partneruniversitäten studieren, haben Sie die Möglichkeit 3 bis 4 MonateIhres Studiums bei uns zu absolvieren.
Ein großes Dankeschön an unsere Kollegen der Flinders University das gelungene Video!
https://youtu.be/HssTIWKm2Ig
ERASMUS Partneruniversitäten
ERASMUS Studium Partneruniversitäten
Partneruniversitäten weltweit
University of Alberta, Edmonton, Kanada
So bewerben Sie sich
1. Registratur an der TU Dresden / Dateneingabe:
Für die Bewerbung geben Sie bitte zunächst online hier Ihre Daten ein.
2. Bewerbungsunterlagen:
- Ausgedrucktes Antragsformular der Online Bewerbung.
- Von der Heimathochschule bestätigter Studienplan / Learning Agreement
mit den genauen Angaben zu Ihrem Studienvorhaben an der TU Dresden - Transcript of Records / Nachweis der bisherigen Studienleistungen an Ihrer
Heimathochschule - Sprachzeugnis/Nachweis der Deutschkenntnisse ( B2 nach
Europäischem Referenzrahmen) - Impfnachweis / Immunization Verification Form
- Lebenslauf in Deutsch oder Englisch
- Passbild
Die Bewerbungsfristen sind:
für das Sommersemester (1.4. - 30.9.) bis zum 15. Januar
für das Wintersemester (1.10. - 31.3.) bis zum 15. Juli
Bitte schicken Sie Ihre vollständigen Bewerbungsunterlagen per E-Mail (pdf-Dateien) an oder mit der Post an folgende Adresse:
Technische Universität Dresden
Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus
Akademisches Auslandsamt
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Deutschland
Studienaufbau und Studieninhalt
Für ein überschneidungsfreies Studieren empfehlen wir Ihnen, Unterrichtsveranstaltungen aus einem Studienjahr zu wählen.
Guide for international students
Informationen von A - Z
https://tu-dresden.de/studium/vor-dem-studium/internationales/informationen-von-a-z
Informationen von A - Z
ERASMUS Partneruniversitäten
ERASMUS Studium Partneruniversitäten
Anerkennung von Studienleistungen
Nach Ihrem ERASMUS+ Studienaufenthalt melden Sie sich bitte in den jeweiligen Fachgebieten zur Anerkennung Ihrer absolvierten theoretischen und praktischen Tätigkeiten.
Generell gilt: Im Rahmen des ERASMUS-Austauschprogrammes werden Leistungen durch das „Transcript of Records“ in international standardisierter Weise bestätigt, diese Leistungen werden prinzipiell anerkannt.
Bewerbung
Die Ausschreibung der zur Verfügung stehenden Plätze findet i. d. R. im Januar für das darauf folgende Studienjahr im ePortal statt (9. FS - Winter- und 8. FS - Sommersemester!). Sie können sich nur innerhalb der Bewerbungsfrist bewerben. Alle Angaben dazu finden Sie im Ausschreibungstext.
Allein der Austausch mit der University of Oslo wird im 8. FS durchgeführt; alle anderen Austauschprogramme finden im 9. FS statt.
Weitere Informationen zur Bewerbung gibt es hier.
Austausch Dresden / Edmonton
Ansprechpartner
Siehe Ihre Ansprechpartner auf dieser Seite (Außenstelle Akademisches Auslandsamt)
After the degree programme
Alumni-Netzwerke
Die Betreuung der Alumni wird an der Medizinischen Fakultät über das Alumni- und Fördernetzwerk der Hochschulmedizin Dresden im Carus Campus realisiert .
Außerdem bietet das Absolventen-Netzwerk der TU-Dresden interessante Angebote:
https://tu-dresden.de/studium/nach-dem-studium/netzwerke
Service
... which have not yet been answered by the information on this page.
DIPOL®
stands for “Dresdner Integratives Problem-/ Praxis-/ Patienten- Orientiertes Lernen”. (Dresden Integrative Problem-/ Practice-/ Patient-oriented Learning) The reform curriculum DIPOL® is a hybrid curriculum consisting of new and traditional elements. Lectures are retained to a reduced extent. Courses, internships and bedside teaching are integrated to an increased extent. New elements are: teaching in small groups in tutorials (8 to 10 students) under the guidance of a trained tutor, case discussions, self-study time for students, modern forms of teaching and learning (multimedia etc.), interdisciplinary teaching and new forms of examinations. All elements required by the new ÄAppO (Licencing Regulations for Physicians) are integrated within DIPOL®.
Lost property
is to be handed in to the “Wachschutz” (Site security) at the main gate (Tel.: 2019). At the Faculty of Medicine, lost property should be handed over to the facility management in the MTZ (Medical Theoretical Centre, Tel.: 458-6668). In the clinic, lost property is collected in the patient admissions and forwarded to the lost property office (Tel.: 458-3217). The lost property office is located in House 62, room 0.214, Schubertstraße 18. After one month of storage, lost property will be handed over to the “Ordnungsamt/Fundbüro” (Public order office/Lost property office) of the City of Dresden.
Gesamtbescheinigung (Overall certificate)
The overall certificates for registering for the state examinations can be obtained from the “Prüfungsamt” (Examination Office) of the Faculty of Medicine (“Referat Lehre”, Teaching Department). For contact details and office hours, please see “Ihre Ansprechpartner” (Your contact persons).
Your contact persons
Sekretariat: Christin Seidel
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Dean of Studies for Dentistry, Prof. Dr. Christian Hannig
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Leitung Studiengangskoordination: Dr. Susanne Lerm
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Studiengangsmanagement, Ressourcenplanung: Cornelia Schubert
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Immatrikulation (Rückm., Beurl. / Exmat.; Außenst. Immat.-Amt, Dt. u. andere EU-Staaten), Kathrin Seiffert
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 104 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
- Monday:
- 09:30 - 11:30
- 12:30 - 15:00
- Wednesday:
- 09:30 - 11:30
Ansonsten Termine nach Vereinbarung per eMail
SG Internationales, Außenstelle des Akademischen Auslandsamtes (Nicht EU-Staaten), Nataliia Kolomiiets
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 102 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
NACH E-MAIL-ANMELDUNG: Mo. 13:00-15:00 Uhr; Mi. 12:30-14:30 Uhr
SG Prüfungsmanagement, Grit Zemann (Notenübersichten MED/ZM/PH, BAföG, Gesamtbescheinigung M1, M2, Z1)
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 103 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Bereich Medizin, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
- Monday:
- 09:30 - 11:30
- 12:30 - 15:00
- Wednesday:
- 09:30 - 11:30
Ansonsten Termine nach Vereinbarung per eMail
SG Prüfungsmanagement, Wenke Schmidt (Belegung von LVs, Gruppeneinteilung, Selma)
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), EG, Zi. 102 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
BAföG, Gesamtbescheinigung Med. Klinik
Postal address:
TUD Dresden University of Technology
Medizinische Fakultät
Referat Lehre
Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
ZUR ZEIT SPRECHZEIT NUR IM AUSNAHMEFALL NACH E-MAIL-ANMELDUNG MÖGLICH
Leitung Stabsstelle Didaktik und Lehrforschung (AdH, Medizindidaktik, Curriculumsentw.) Dipl.-Psych. Mike Hänsel
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), UG, Zi. 010 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
- Tuesday:
- 14:00 - 15:30
Stabsstelle Didaktik und Lehrforschung (SG Medizindidaktik und SG Curriculumsentw.), Dipl.-Psych. Maike Linke, MME
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Stabsstelle Didaktik und Lehrforschung (SG Medizindidaktik, SG Curriculumsentw.), Dr. Annette Strumpf
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Ansprechpartnerin Mutterschutz: Sylvia Wünsche
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Med.-Interprofessionelles Trainingszentrum (MITZ)
Haus 105, Zi. 208
Blasewitzer Str. 86
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Referat Lehre Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Office hours:
nach Vereinbarung per Telefon oder Mail
SG Lehrveranstaltungsmanagement, Thomas Brückner
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), 1. OG, Zi. 206 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
Sprechzeit nach Vereinbarung
SG QM, Evaluation und IT im Referat Lehre, Daniella Modler
Send encrypted email via the SecureMail portal (for TUD external users only).
Visiting address:
Dekanatsgebäude (Haus 40), 1. OG, Zi. 205 Fiedlerstr. 27
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Referat Lehre Fetscherstr 74
01307 Dresden
Office hours:
Sprechzeit nach Vereinbarung
Medizinisch-Interprofessionelles Trainingszentrum (MITZ), Leitung: Marie-Christin Willemer
Visiting address:
Haus 105 Blasewitzer Str. 86
01307 Dresden
Postal address:
TUD Dresden University of Technology Medizinische Fakultät, Medizinisch-Interprofessionelles Trainingszentrum (MITZ) Fetscherstr. 74
01307 Dresden